محمد نور بازیکن دوپینگی الاتحاد عربستان در آستانه دیدار مقابل تیم سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا از سوی کمیته استیناف عربستان بخشیده شد.

آرزو می‌کنم محمد نور دوپینگی نباشد
توحید سیف رئیس کمیته ضد دوپینگ فوتبال کشورمان در گفتگو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در ابتدا باید ذکر کنم احکامی که در زمینه دوپینگ صادر می‌شود به طور کامل محرمانه است و دسترسی به احکام وجود ندارد، لذا اظهارنظر دقیق در رابطه با حکم صادر شده از سوی کمیته استیناف عربستان مبنی بر بخشیده شدن محرومیت چهار ساله محمد نور عجولانه است.

وی ادامه داد: محمد نور به دلیل استفاده از داروی  آمفتامین که یک نوع محرک مغزی است  به چهار سال محرومیت مجازات شده است البته این رای توسط کمیته استیناف عربستان چند روز گذشته لغو شد به هر حال آرزو می‌کنم محمد نور از هر گونه دوپینگ پاک باشد.

دکتر سیف در پاسخ به این سوال  که آیا لغو محرومیت محمد نور حکم درستی بوده است، اظهار کرد: به عنوان فردی که در جامعه فوتبال زندگی می‌کنم امیدوار هستم هیچ بازیکنی مرتکب دوپینگ نشود لذا شخصا آرزو می‌کنم بازیکنی در سطح محمد نور که بیش از 400 بازی برای تیم الاتحاد و بیش از 130 گل در کارنامه فوتبالی‌اش دارد مرتکب تخلف دوپینگ نشده باشد و حکم استیناف عربستان مبنی بر بخشودگی محرومیت نور درست و عادلانه باشد.

پاک بودن جامعه فوتبال از دوپینگ ارزشمندتر است

وی افزود: اثبات بی گناهی بازیکن عربستان از انجام دوپینگ نشان دهنده پاک بودن جامعه فوتبال است افرادی که در استیناف عربستان رای به بی گناهی این بازیکن دادند به طور حتم متخصص و افراد عادلی هستند و باید بدون ذهنیت منفی و پیش داوری در حال حاضر به حکم صادر شده احترام بگذارند.

پاکی فوتبال به اختلافات در فدراسیون ارجعیت دارد

سیف اظهار کرد: محمد نور بازیکن با تجربه و حرفه‌ای در آسیا است و از پاک بودن جامعه فوتبال به اختلافات دو کشور نسبت به فدراسیون ارجحیت دارد.

رئیس کمیته ضد دوپینگ بیان کرد: اظهارات و اعترافات عجولانه هیچ گونه اثر مطلوبی ندارد و باید روند قضایی پرونده پیش رود.

بخشش در دوپینگ جایگاهی ندارد

رئیس کمیته ضد دوپینگ ادامه داد: در احکام دوپینگ حکمی در خصوص بخشش وجود ندارد از این رو می‌توان برای تبرئه محمد نور از محرومیت چهار ساله یک سناریو را پیش بینی کرد، محمد نور از داروی آمفتامین که جزو مواد خاص است استفاده کرده که توبیخ کتبی با محرومیت چهار ساله احکامی که برای استفاده کنندگان از این داروی ممنوعه در نظر گرفته می‌شود، با تکیه بر این سناریو احتمال دارد دفاعیات محمد نور در کمیسیون جلب رضایت اعضای کمیسیون را به همراه نداشته لذا به چهار سال محرومیت مجازات شده است.

سیف ادامه داد: اعتراض محمد نور به رای کمیسیون و دفاعیات محکم وی در کمیته استیناف باعث شد تا اعضای حاضر در کمیته استیناف حکم محمد نور را از چهار سال محرومیت به توبیخ کتبی کاهش دهند.

وی بیان کرد: اصولا کمیسیون‌های بدوی و استیناف شامل گروه‌های حقوقی، متخصصین پزشکی هستند که به طول کامل با یکدیگر متفاوت هستند، احتمال دفاعیات ضعیف محمد نور در کمیسیون بدوی سبب صدور رأی محرومیت وی بوده است.

دلایل حقوقی نور را از محرومیت نجات داد

وی افزود: در دنباله احتمالات بخشش حکم محرومیت چهار ساله محمد نور سناریو دیگری در خصوص اینکه دلایل حقوقی وی را از دوپینگی شدن وجود دارد، به هر حال باید به رای قضات و وکلای عادلا کمیته استیناف عربستان اعتماد کنیم.

رای کمیته استیناف سعودی زیر ذره‌بین آژانس جهانی

دکتر سیف اظهار داشت: آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ احکام صادر شده از سوی کمیته استیناف عربستان را نظارت و بررسی می‌کند و در صورتی که رای صادر شده ناعادلانه و خلاف قوانین باشد به این موضوع ورود و محمد نور را محروم می‌کند.

رئیس کمیته پزشکی ضد دوپینگ فدراسیون فوتبال اظهار داشت: احکام دوپینگ محرمانه است و باید منتظر بررسی و حکم آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در خصوص بخشش یا محرومیت محمد نور باشیم، البته امیدوارم محمد نور از هر گونه اتهامی تبرئه شود.

آبروی بازیکنان را با قضاوت عجولانه از بین نبریم

وی بیان کرد: ورزش جایگاهی برای قضاوت نادرست نیست، با تفکر و نگاهی سالم به قاضی عربستان سعودی امیدوار به اثبات بی گناهی یک بازیکن با تجربه از اتهامات باشیم و برای پاکی جامعه فوتبال آرزو کنیم که بازیکنان دوپینگی کمتری را شاهد باشیم.

بدون اسناد معتبر در خصوص آبروی یک بازیکن نباید اظهار نظر کنیم این مسائل را به نهادهای مرتبط واگذار کنیم.

نشان دهنده فرهنگ ایرانی به سعودی‌ها باشیم

رئیس کمیته پزشکی در پایان خاطر نشان کرد: مردم ایران از فرهنگ چند ساله و شخصیت والایی برخوردار هستند و با صبوری و امیدواری در خصوص درستی رای استیناف عربستان و فرهنگ ایران را به سعودی ها و جهانیان به نمایش بگذاریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار