خطرناکترین مشکلات فضایی

ماجراجویان و دوستداران سفر به فضا در قالب توریست و نه فضانورد آکادمیک با مشکلات و پیچیدگی های بسیار خطرناکی مواجه هستند که می تواند رویای زیبای سفر در فضا را به کابوس مرگ تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پژوهشگران اعلام کرده اند حداقل 700 نفر برای سفر به فضا به عنوان توریست اعلام آمادگی در سطح جهانی کرده اند و عده بسیاری حتی خواهان زندگی در کره مریخ و سفر به آن سیاره هستند.

گفتنی است، از دیدگاه پژوهشگران اصلی ترین مشکل در امر تحقق این امر بحث سلامت توریست های فضایی است.

بررسی ها نشان می دهند، زندگی در فضا بسیار خطرناک است و هرگونه نقص یا خطای انسانی می تواند به قیمت گرانی تمام شود و کل سفر، مسافران و تجهیزات را نابود کند.

از جمله مشکلات پیش رو در سفرهای فضایی، سفینه ها هستند که با برخورد کوچکترین ذرات غبار، شهابسنگ ها و زباله های فضایی در معرض خطر انفجار، سقوط و نابودی قرار می گیرند.

ساخت سفینه های فضایی معمولاً باید از موادی باشد که بتواند در شرایط بی وزنی در فضا از فضانوردان محافظت کند و همچنین قابلیت تحمل وزن پنل های خورشیدی را داشته باشد.

پوسته هر قطعه ماژول ایستگاه فضایی بین المللی از جنس آلومینیوم ساخته شده است و ضخامتی معادل 10 اینچ دارد و متشکل از لایه هایی از کولار(پوششی  که در جلیقه ضد گلوله مورد استفاده قرار می گیرد)، پارچه های سرامیکی و سایر مواد پوششی پیشرفته است.

علاوه بر بحث تجهیزات فضایی مهمترین مشکل؛ زندگی در محیط فاقد گرانش برای دوستداران زندگی در فضا است.

مشکل گردش خون و پمپاژ خون، پوکی استخوان به دلیل عدم وجود گرانش، خطر ابتلا به سرطان به خاطر پرتوهای کیهانی، افزایش فشار خون، از دست دادن حدود 20 درصد توده عضلانی در طول تنها 11 روز زندگی در فضا، فاصله پیدا کردن مهره های کمر، خطر التهاب تاندون ها و تجمع چربی، از دست دادن قدرت برای انجام کارهای سنگین درفضا، کاهش حجم عضلات حمایت کننده پشت و گردن و در نتیجه مشکل در حرکت حتی در حالت بی وزنی و افزایش بیش از اندازه کلیسم در خون همگی از جمله مشکلات پیش روی فضانوردان کنونی و توریست های فضایی درآینده است.

فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی بازه زمانی در حدود 3 الی 4 سال نیاز دارند تا مجدداً توده استخوانی آنها به حالت طبیعی خود باز گردد.

در آینده محققان کیهان شناسی در نظر دارند از جاذبه های مصنوعی برای رفع مشکلات ناشی از عدم وجود جاذبه در سفینه های فضایی استفاده کنند.

تابش اشعه نیز از جمله دیگر مشکلات فضانوردان است، زیرا در فضا میزان اشعه های کیهانی بسیار بالا است و بروز سرطان با درصد بالایی وجود دارد.

محققان بر این باورند که سفر به مریخ می تواند تا 30 درصد ابتلا به انواع سرطان ها بویژه سرطان پوست را در افراد به وجود بیاورد.

سفینه های فضایی کنونی توان محافظتی در برابر حجم بالای اشعه های کیهانی را ندارند و باید نسل جدیدی از سفینه های فضایی با استفاده از سپرهای محافظتی فوق العاده قدرتمند ساخته شود.

کارشناسان با وجود محتمل بودن امکان سفر به فضا حتی به صورت توریستی در طی سالهای آینده، خطرات بالقوه ای را در کمین علاقه مندان می بینند.

منبع: medical news today

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار