پرتاب مقدماتی اسکن‌ایگل، وسیله هوایی بدون سرنشین در ولایت هلمند افغانستان، توانایی جدیدی را در راستای تجسس و گردآوری اطلاعات برای نیروهای دفاعی و امنیتی افغان رقم زد.

اسکن‌ایگل توانایی تجسسی افغانستان را افزایش می‌دهد
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، روزنامه هشت صبح در مقاله‌ای نوشت: پرتاب مقدماتی اسکن‌ایگل، وسیله هوایی بدون سرنشین در ولایت هلمند افغانستان، توانایی جدیدی را در راستای تجسس و گردآوری اطلاعات برای نیروهای دفاعی و امنیتی افغان رقم زد.

پایگاه اسکن‌ایگل هلمند، یکی از هشت پایگاه سیستم کنترول تجسسی است که تا دونیم سال آینده از آن‌ بهره‌برداری خواهد شد.

جیسون وایت، یک مشاور اسکن‌ایگل در ارتش امریکا گفت: «سیستم اسکن‌ایگل، نیروهای ارتش ملی افغانستان را مجهز با قابلیت هوابرد آی‌اس‌آر (تجسس، نظارت و شناسایی) می‌سازد تا بتوانند میدان‌های جنگ را از چشم‌اندازهای گوناگون زیر نظر داشته باشند. پیش از این تکنالوژی،
آن‌ها بیشتر به منابع انسانی و سیگنال‌های اطلاعاتی متکی بودند. سیستم اسکن‌ایگل، توانایی استخباراتی و اکتشافی آن‌ها را به‌گونه قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.»

وایت افزود: «ارتشیان افغانستان از این پس، این توانایی را خواهند داشت که تحرکات دشمن را ببینند و تدابیر جنگی‌ آنان را پیش چشم داشته باشند. این تکنالوژی به آن‌ها کمک می‌کند تا نیروهای خود را به‌گونه بهتر آماده کنند.»

یک سیستم اسکن‌ایگل دیگر نیز در همین ماه در پایگاه آموزشی مزار شریف، جایی که صنف‌های آموزشی برای گردانند‌گان این پهپاد راه‌اندازی شده است، آماده بهره‌برداری می‌شود.

اعضای ارتش ملی افغانستان ساخت‌و‌ساز هر دو پایگاه را رهبری کردند. قل ارودوی ۲۱۵، پایگاه هلمند را ساخت و در مزار شریف، قل ارودوی ۲۰۹، صنف آموزشی و مکتب مهندسی ارتش ملی افغانستان را برای ترمیم و راه‌اندازی سیستم اسکن ایگل بازسازی کرد.

توماس جی. تیکنر، یک دگروال ارتش ایالات متحده‌ امریکا گفت: «وضعیت ارتش ملی افغانستان برای بازسازی تاسیسات اسکن‌ایگل نگران‌کننده بود. کندک مهندسی بلافاصله با ارایه مهارت‌ها و مواد ضروری برای ساخت‌ پایگاه‌ها، به کمک سربازان‌ شتافت.»

تا شش ماه دیگر، وقتی نیازهای اولین صنف آموزشی مربیان اسکن‌ایگل برآورده شود، سررشته مسوولیت‌های آموزشی و عملیاتی این پهپاد تجسسی به ارتش ملی افغانستان داده خواهد شد.

سهراب حکیمی، یکی از نیروهای ارتش ملی افغانستان از ولایت فاریاب، برای اشتراک در یک کارگاه آموزشی شش‌ماهه به ایالات متحده امریکا رفت تا چگونگی به کار انداختن این سیستم را فرا بگیرد.

سهراب حکیمی گفت: «ما آموختیم که چه‌گونه این ماموریت را فرماندهی کنیم و چه‌گونه از اطلاعات سیستم اسکن‌ایگل استفاده کنیم. ما یاد گرفتیم که چه‌گونه با خلبان‌ها کار کنیم و ماموریت‌ها را با کنترل‌کنند‌گان ترافیک ‌هوایی هم‌آهنگ سازیم.»

حکیمی افزود: «این تکنالوژی برای ارتش ملی افغانستان مهم است. به وسیله این پهباد ما می‌توانیم از سربازان ما در زمین به‌گونه بهتر حمایت کنیم.»

جیسون وایت اظهار داشت: «اسکن ایگل بر یک خلبان خودکار استوار است. ما برنامه می‌ریزیم که کجا پرواز کند و در صورت نیاز، می‌توانیم تنظیماتش را با دست تغییر دهیم.»

وایت گفت که سیستم اسکن ایگل دارای دو دوربین عملیاتی است: دوربین الکترو اپتیکال برای عملیات روزانه با قدرت بزرگ‌نمایی بالا و دوربین مادون قرمز حرارتی برای عملیات شبانه.

تراب عاجز، افسر ارتش ملی افغانستان از ولایت لغمان، فرمانده دیگر این ماموریت گفت: «دشمن از طرف شب تحرکات بسیار داشت که این تحرکات، از این پس به وسیله پهپاد اسکن‌ایگل رصد خواهد شد.»

عاجز گفت: «پس از بازیابی اطلاعات اسکن‌ایگل، ما می‌توانیم یک ماموریت را برنامه‌ریزی کنیم و برای درهم شکستن دشمن آماده شویم.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار