به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شب عظمای دولت کوتاه بود؛ قطار اجرای هدفمندی یارانه ها با اینکه با مشکلات عدیدهای ازدولت مهرورزی احمدی نژاد شروع به حرکت کرد اما در دولت تدبیر و امید روحانی با تصمیم جدید مجلس مواجه شد؛ تصمیمی که این دولت را در سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری 96 در دوراهی قانونمداری و قانونگریزی قرار داده است.
شب غمگین
مرداد ماه سال گذشته بود که وزیر اقتصاد و دارایی دولت یازدهم پرداخت یارانه به مردم را به «شب عظمای دولت» تشبیه کرد؛ تشبیهای که بر موج اخبار رسانه ها نشست تا این کنش دولت گویای موافقتش با حذف تعداد چشمگیری از یارانه بگیران تعبیر شود.
خواب هدفمند
اما گذشت و گذشت تا خوابهای دولت درباره هدفمندی یارانه ها در بودجه سال 95 تعبیر شد، دولت و مجلس در پی یک تصمیم پر چالش و مشترک و در جریان بررسی بودجه سال 95 مقرر کردند تا یارانه 3 دهک بالای جامعه از بودجه مذکور حذف شود.
تصمیمی که مجددا برروی موج اخبار رسانه ها نشست تا از تحولات بودجه سال 95 قلمداد شود، اما این پایان ماجرای تبصره 14 بودجه سال 95 نبود و دولت درباره تصویب آن در مجلس حرفهای دیگری زد!
"دولت مخالف حذف یارانه بگیران است" این چکیده موضع دولت درقبال حذف 3 دهک بالای جامعه در مجلس و در حین بررسی لایحه بودجه سال 95 بود.نمایندگان دولت که تا پیش از این موافق حذف تعدادی از یارانه بگیران بودند، ناگهان در جایگاه مخالف حذف یارانه بگیران پردرآمد قرار گرفتند که این کنش در نوع خود بی نظری و البته تعابیر مختلفی را در بین سیاسیون رواج داد، تعابیری از جمله اینکه دولت می خواهد هزینه تصمیم حذف 3 دهک جامعه را به گردن مجلس بیاندازد.
این درحالی است که حسن روحانی قبل از انتخابش به عنوان رئیس جمهور تاکید می کرد که پرداخت یارانه نقدی در دولتش ادامه پیدا خواهد کرد، ولی بعد از آغاز به کار دولت انتقادها از شیوه پرداخت یارانه نقدی شروع شد؛ دولتی ها می گفتند پرداخت یارانه به این تعداد از مردم و با این مبلغ، دولت را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.
اما ماجرای چالش مجلس و دولت در اجرای هدفمندی یارانهها در بودجه سال 95 به سادگی به پایان نرسید و در پی اظهارات محمد باقر نوبخت درباره هزینه حذف 3 دهک بالای جامعه برای دولت، نمایندگان مجلس را به واکنش وا داشت.
تغییر 180 درجه
« نماینده دولت در کمیسیون حرف دیگری می زد...» این چکیده اظهارات محمد حسین فرهنگی عضو کمیسیون تلفیق مجلس در حاشیه جلسه علنی جلسات بودجهای مجلس در جمع خبرنگاران بود؛ او از اظهاراتی سخن می گفت که در کمیسیون تلفیق مجلس درباره حذف یارانه ثروتمندان در کمیسیون تلفیق از سوی دولت مطرح شده ولی در صحن علنی ناگهان 180 درجه تغییر کرده است.
فرهنگی با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره حذف یارانه 3 دهک بالایی جامعه گفت: «ما همان موضوعی را مطرح کردیم که دولت در کمیسیون تلفیق پیگیری میکرد اما دولتیها در تریبون و رسانهها اعلام کردند که ما مخالف مصوبه مجلس بودیم.»
وی با انتقاد از برداشت های عده ای درباره تلاش مجلس برای حذف 24 میلیون نفر از یارانه بگیران، هم اظهار داشت: «امروز اخبار و حاشیههایی درباره مصوبه مجلس درمورد حذف یارانه بگیران با درآمد بالای 3 میلیون تومان منعکس شد که هیچ انطباقی با اصل مصوبه ندارد و برخی رسانهها آن را به انتخابات مجلس مرتبط کردند که کاملاً بی اخلاقی بود و در مصوبه امروز مجلس هیچ اعداد و ارقامی وجود ندارد و اعلام آن از سوی برخی رسانهها اشتباه است.
با این حال سوالی که بیش از پیش مطرح است این است که چرا دولت و مجلس می خواهند هزینه حذف یارانه بگیران را به گردن هم بیاندازند. البته پیش از هر تحلیلی برخی به شائبه های انتخاباتی و هزینههای اجتماعی مسئله فوق اشاره میکنند.
هزینههای اجتماعی
در همین زمینه محمدرضا تابش عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می گوید: حذف 24 میلیون یارانه بگیر تکلیف بزرگی است .
وی ادامه در پایان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر دولت از حذف 24 میلیون یارانه بگیر صرفنظر کند، چه میزان این موضوع به انتخابات 96 و شائبههای سیاسی آن مربوط میشود، اظهار داشت: شائبههای سیاسی این موضوع را نمیتوان از نظر کتمان کرد و این موضوع قطعا هزینههای اجتماعی برای دولت دارد.
احتیاط دولت و مجلس در حذف دهکها
در همین رابطه ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی در گفتو گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، می گوید: دولت سه ایراد برای حذف 3 دهک بالای جامعه برمیشمارد.
وی با بیان اینکه اولین ایراد دولت برای حذف یارانه اصل احراز و شناسایی افراد است، ادامه داد: یکی از این ایرادات عدم شناسایی افراد است، یعنی اینکه چطور متوجه شویم سرپرست خانوادهها هر ماه 3میلیون درآمد دارند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه می دهد: دومین مسئله مشکل هزینه و درآمدهاست چرا که ممکن است 3 میلیون درآمد هم کفاف همه هزینه های زندگی را ندهد چراکه ممکن است در یک خانوادهای بیمار و یا دانشجویی وجود داشته باشد، باید ببینیم که آیا 3میلیون کفاف هزینه های زندگی را میدهد یا نه.
وی با اشاره به سومین اصل ایراد دولت برای حذف یارانه 24میلیون نفر افزود: سومین ایراد دولت به این طرح اصل زمان، توانایی و قابلیت اجراست.
عضو کمیسیون اقتصادی در ادامه تصریح کرد: همه دولت ها در مورد حذف یارانه احتیاط داشتند لذا مجلس هم احتیاط دارد و در طول 6 الی 7سال اخیر نتوانست به طور قاطع نظرش را بیان کند و در حال حاضر که نظر خود را اعلام کرده است اما بازهم اکثریت موافقت نکردند.
حال با همه این تفاسیر باید منتظر بود دید چالش بر روی پذیرش حذف 3 دهک جامعه پیش از هر حاشیه احتیاطی برای دولت و مجلس به مرحله عمل خواهد رسید و یا اینکه دولت در مقام اجرا در سال منتهی به انتخابات 96 این اقدام را هزینه بر میداند.