ورزشکاران کشورمان در آخرین زمان باقی مانده تا المپیک ، تلاش خود را برای کسب حداکثر سهمیه ها به کار گرفتند.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان در حالیکه حضور المپیک و پارالمپیک ریو رنگ خاصی به ورزش جهان داده است ، ایران همانند دیگر کشورها به دنبال کسب آخرین سهمیه های باقی مانده این رقابتها است و مسئولین تمام تلاش خود را می کنند تا با حمایت لازم ، بتوانیم همچون مسابقات لندن شاهد بهترین نتایج تاریخ ورزش ایران در ریو باشیم.در فاصله سه ماه مانده تا آغاز سی و یکمین دوره المپیک ، ایران موفق به کسب 43 سهمیه ریو در 12 رشته ورزشی مختلف شده است که از این تعداد 9 بانوی ورزشکار توانستند کسب سهمیه کنند تا این رکورد در تاریخ ورزش ایران شکسته  شود. تا به امروز تکلیف بخش اعظمی از کاروان ایران در این رقابت مشخص شده است.

در دو رشته والیبال و بسکتبال هنوز امید کسب سهمیه ریو وجود دارد و امیدواریم که تیم والیبال برای اولین بار و تیم بسکتبال برای سومین بار بتواند حضور در این تورنمنت را تجربه کنند.

احسان روزبهانی اولین سهمیه المپیک ریو کاروان ایران را در رشته بوکس بدست آورد و توانست دومین حضورش در المپیک را قطعی کند.این در حالی است که برخلاف المپیک لندن تنها یک سهمیه کسب کردیم و هنوز امید ملی پوشان برای دریافت سهمیه های بیشتر باقی است.

رشته جودو بر خلاف المپیک آتن که با 7 سهمیه حاضر شد این بار جودوکاران با حفظ رنکینگ خود در خردادماه ، و براساس رنکینگ فدراسیون جهانی  تنها با سه سهمیه به المپیک ریو اعزام شوند وچهارمین حضور جودوی ایران در المپیک را رقم بزنند.

رشته تیر و کمان نیز که تاکنون توانسته یک سهمیه را توسط زهرا نعمتی بدست آورد با برنامه ریز و اردوهای بسیار به مسابقات جهانی ترکیه می رود تا تعداد سهمیه ریو را افزایش دهد این در حالی است که کمانداران در المپیک لندن و پکن تنها دو سهمیه داشتند.

تیم ملی تیر اندازی توانست 5 سهمیه ریو را کسب کند و در مقایسه با 8 حضور قبلی خود در المپیک بیشترین میزان سهمیه را بدست آورد و بانوان تیرانداز از امیدهای کسب اولین مدال المپیک این رشته در تاریخ ورزش ایران شوند.

درماده  10متر تفنگ بادی: الهه احمدی – نجمه خدمتی
در ماده تپانچه: گلنوش سبقت اللهی
در ماده تفنگ بادی: پویا نوروزیان
در ماده تفنگ سه وضعیت: مه لقا جام بزرگ
البته مه لقا جام بزرگ و الهه احمدی برای دومین بار در المپیک شرکت می کنند.

اما یکی از امید های اصلی کاروان ایران برای کسب مدال المپیک رشته کشتی فرنگی و آزاد است.که در رشته کشتی آزاد موفق به کسب سهمیه در هر 6 وزن 57، 65، 74، 86، 97، 125 کیلوگرم شده است و در رشته فرنگی از 6 سهمیه موفق به دریافت 5 سهمیه در اوزان 66، 75 ، 85 ، 98 و 130 کیلوگرم شده است و امیدواریم در مسابقات ترکیه در وزن 59 کیلوگرم آخرین سهمیه را بدست آوریم.

دیگر رشته دارای سهمیه وزنه برداری است که در این رشته سهمیه المپیک را به کشور می‌دهند و خود کشورها تعیین می‌کنند در کدام اوزان نماینده اعزام کنند. حداکثر تعداد سهمیه در و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ی شش است که ایران بر خلاف المپیک لندن و سیدنی با پنج سهمیه به ریو می‌رود.

در دوچرخه سواری همانند المپیک لندن و دیگر ادوار موفق به کسب سه سهمیه شده ایم. این سه سهمیه به علت اول بودن تیم ملی ایران در رنکینگ آسیا و مدال طلای حسین عسگری در رقابتهای قهرمانی 2015 آسیا است. بنا‌بر‌این با سه رکابزن به ریو می‌رود که یکی از آنها علاوه بر استقامت جاده در تایم تریل نیز ر‌قا‌بت‌ می کند.

قایقرانی بر خلاف المپیک لندن که دو سهمیه بدست آورد در این دوره با ناکامی های زیادی مواجه شد و فقط توانست یک سهمیه را در رشته رویینگ توسط مهسا جاور بدست آورد تا وی تنها قایقران کاروان ایران در المپیک ریو باشد و با این سهمیه نهمین بانوی المپیکی ایران شود.

تکواندو نیز یکی از امیدهای ایران برای کسب مدال است که توانست چهار سهمیه بدست آورد تا نسبت به المپیک لندن یک سهمیه بیشتر داشته باشد.

58 -کیلوگرم: فرزان عاشورزاده
80 – کیلوگرم: مهدی خدابخشی
80+ کیلوگرم: سجاد مردانی
57 – کیلوگرم زنان: کیمیا علیزاده

شمشیر بازان ایران توانستند دو سهمیه ریو را بدست آورند که نسبت به المپیک لندن یک سهمیه افزایش یافته است که مجتبی عابدینی و علی پاکدامن  دو ملی پوش کاروان کشورمان در ریو هستند که عابدینی دومین المپیک خود را تجربه می کند.

دو ومیدانی که با چالش حذف ورودی  Bمواجه شد توانست در ورودی A   هفت سهمیه کسب نماید که در مقایسه با المپیک لندن سه سهمیه کمتر دارد که از بین ملی پوشان دارای سهمیه  احسان حدادی سومی المپیک و لیلا رجبی و رضا قاسمی دومین المپیک خود را تجربه می کنند.

پرتاب دیسک: احسان حدادی – محمود صمیمی
پرتاب وزنه: لیلا رجبی
100 متر: حسن تفتیان – رضا قاسمی10
ماراتن: محمد جعفر مرادی
پیاده روی : حمیدرضا زورآوند

و آخرین رشته ورزشی که موفق به کسب سهمیه المپیک ریو شد ، رشته تنیس روی میز است که بر خلاف المپیک لندن که فقط یک سهمیه داشتیم توانست 3 سهمیه ریو را بدست آورد. برای نخستین بار است که دو برادر موفق به کسب سهمیه المپیک در تنیس روی میز شده‌اند که خو‌شبختا‌نه این اتفاق به نام ایران ثبت شده و حضور برادران عالمیان و ندا شهسواری تعداد سهمیه ایران را به سه نفر افزایش داد.

شهسواری و نوشاد عالمیان برای دومین بار حضور در المپیک را تجربه می‌کنند.

به هر حال باید دید در فرصت باقی مانده چه تعداد از ورزشکاران کشورمان در کسب سهمیه المپیک ریو موفق شوند.

انتها پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار