سلیمی جهرمی در این مراسم ضمن گرامیداشت هفته معلم و توجه به این قشر از جامعه گفت: باید از ظرفیت رسانهها برای ترویج ارزشهای پایگاه و جامعه اسلامی که صدر همه ارزشها معلم است استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه هفته معلم به مناسبت تقارن با شهادت آیتالله مرتضی مطهری نام گذاری شده اظهار داشت: امیدوارم آموزش و پرورش و به ویژه جوانان تبعیت از افکار ایشان در رشد آموزش و پرورش و انقلاب فعالیت کنند.
قائم مقام وزیر در ستاد بزرگداشت مقام معلم بیان کرد: آموزش و پرورش بر اساس سند تحولی که در سال 1390 به تصویب رسیده است باید در مسیر حرکت از نهاد آموزشی به نهادی فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود و در این مسیر همه نگاهها در توسعه پایدار نیز معطوف به ایجاد آموزش و پرورش مطلوب است. آنچه در سند تحول بنیادین برای رسیدن به این ابعاد مختلف مورد توجه قرار دارد تحول در نیروی انسانی و در راس معلم است.
وی افزود:تحول در نیروی انسانی مستلزم برنامهریزیهای گستردهای است که آموزش و پرورش از چند سال پیش مبتنی بر سند تحول برای آن اقداماتی انجام داده است که از جمله این اقدامات میتوان به تاسیس دانشگاه فرهنگیان و تربیت دانشجو معلمان اشاره کرد.
سلیمی جهرمی بیان کرد: همچنین نیروهایی که از طریق استخدام جذب آموزش و پرورش میشوند موظفند مهارتهای ویژه آموزشی و پرورشی را در این دانشگاه بیاموزند، در واقع این فعالیتها ورودیهایی با ویژگیهای برتر را به آموزش و پرورش معرفی میکنند.
وی همچنین به آموزشهای ضمن خدمت در دانشگاه فرهنگیان اشاره داشت و گفت: برای معلمینی که در این نهاد آموزشی فعالیت میکنند برنامههایی برای ارتقاء تواناییهای آنها با عنوان آموزشهای ضمن خدمت در دانشگاه فرهنگیان تعبیه شده است.
سلیمی جهرمی با بیان اینکه بحث معیشت معلمان نیز مورد توجه قرار گرفته است گفت: در این راستا طرح سنجش صلاحیت ایجاد شده است که این طرح جزء نظام اصلی تحول در حوزه نیروی انسانی است که در سطحهای مختلفی در نظر گرفته شده و فاز نهایی در سال 95-96 اجرایی میشود.
وی افزود: اجرای این طرح بخشی از دغدغههای معلمین را پاسخ میدهد و ابعاد انگیزشی و ارتقای صلاحیت معلمان در بعد اجرا را مورد توجه قرار میدهد.
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی بیان کرد: در میان فعالیتهایی که برای معلمین در نظر گرفته شده است در این هفته بیش از پیش مورد توجه است، تکریم و بزرگداشت مقام معلم در واقع این تکریم نه تنها برای معلمین بلکه تکریم برای خود جامعه است و آنچه سند تحول بنیادین دنبال میکند مساله تکریم به عنوان روشی تربیتی برای آموزش به جامعه است، در چنین شرایطی جامعه رو به رشد است.
سلیمی جهرمی با اشاره به اینکه در تمامی ابعاد برنامه ریزی باید مساله تکریم معلم مورد توجه قرار داشته باشد اظهار کرد: بر مبنای سند تحول برنامه ریزیها باید به گونهای باشد که با همکاری اصحاب رسانه به تکریم هر چه بیشتر معلم و به تبع آن اثر بخشی بیشتر اقدامات معلم باید توجه کنیم.
وی ادامه داد: در بند 75 برنامه ششم توسعه آموزش و پرورش مکلف است که سند تحول بنیادین را عملیاتی سازد و برنامه ششم بستری برای اجرای این سند باشد. این بند تنها بندی است که به طور طبیعی ستاد بزرگداشت مقام معلم را موظف میکند که برنامههایی را برای این هفته تدوین کند.
انتهای پیام/