همدان؛

باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا

استان همدان از گذشته های دور، از قطب های تولید انواع گیاهان داروئی در کشور بوده است.

به گزارش خبرنگار باغ گیاهان دارویی بوعلی سیناگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ طب سنتی با طبیبان سنتی در آن رواج داشته و با فرهنگ مردم عجین بوده، همچنین تهیه عرقیات گلهای معطر و گیاهان داروئی نیز مرسوم بوده است.


با توجه به زمینه های موجود از جمله: رویش انواع گیاهان دارویی و تولید انبوه آن در استان، استقبال عمومی در استفاده از گیاهان داروئی، سابقه تاریخی استفاده از طب سنتی و وجود طبیب های مانند حکیم ابوعلی سینا در گذشته و دکتر سید احمد علی خسروی همدانی و دیگران در حال حاضر، در سال 1375، " باغ گیاهان داروئی بوعلی سینا " در جنوب همدان احداث شده و توسط مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان، رویشگاه های طبیعی و مکان های پراکنش گیاهان داروئی شناسایی شد.

 که تا کنون منجر به شناسایی 250 گونه گیاهان داروئی و صنعتی شده است.

 به طور مثال، کتیرا، محصول یکی از گیاهان صنعتی به نام "گون" است که خود یکی از اقلام صادراتی استان را تشکیل می دهد.
        
 
کاربردهای تحقیقاتی، آموزشی ، نمایشگاهی، احیاء و توسعه طب سنتی و فراهم کردن امکان بازدیدهای علمی، از جمله اهداف احداث باغ گیاهان داروئی بوعلی سینا در همدان بوده است.

لازم به ذکر است که : ارتفاعات الوند، کوههای بوطاقی، گرین، آلمابلاغ، خان گرمز، لشگردر، کوه سرده و کوه گرمه از عمده ترین مناطق رویش گیاهان دارویی در استان می باشند.
    


برخی از طرح های اجرا شده در باغ گیاهان دارویی عبارتند از:
الف- طرح جمع آوری و شناسایی گیاهان دارویی استان همدان
ب- کشت و اهلی کردن گیاهان موسیر در استان همدان
ج- ساخت 36 داروی گیاهی و معرفی به وزارت ارشاد، در زمان و آموزش پزشکی جهت اخذ مجوز از جمله :
     1- داروی گیاهی ضد میگرن
     2- داروی گیاهی تقویت کبد
     3- داروی گیاهی ضدسینوزیت
     4- داروی گیاهی ضد سوختگی
     5- داروی گیاهی ضد نفخ و باد شکن
     6- داروی گیاهی ضد رویش موهای صورت و غیره
در ضمن، با بررسی های انجام شده در موسسه تحقیقات جنگل و مرتع، مشخص شده است که گل راعی موجود در استان همدان، بالاترین درصد ماده موثره در کشور را داراست. در این راستا آزمایشهای مشابهی بر روی سایر گیاهان دارویی انجام می شود. این واحد در حال مقایسه اسانس گیاهان دارویی کشت شده در باغ گیاهان داروئی همدان با سایر استانهای کشور می باشد .

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.