شاهرود؛

طرح جنگلانه در جنگل ابرشاهرود اجرا شد

در این طرح بیش از 150 گونه نهال از گونه‌های پهن برگ و بومی جنگل‌ با هدف بازسازی بخش‌های تخریب شده جنگل ابر کاشته شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شاهرود؛ دبیر جمعیت دیده‌بان طبیعت و شبکه سمن‌ های زیست‌محیطی شهرستان شاهرود گفت: در این این طرح بیش از 150 گونه نهال از گونه‌های پهن برگ و بومی جنگل‌های هیرکانی از جمله بلوط اوری و کچف با هدف بازسازی بخش‌های تخریب شده جنگل ابر کاشته شد.
دکتر امیر حسین ولیان با اشاره به ضرورت پاسداری و صیانت از جنگل‌ها و مراتع، موضوع جنگل کاری را از جمله فعالیت‌های مهم و موثر قابل اجرا برای کنترل سیل، فرسایش خاک و تقویت سفره‌های آب زیر زمینی برشمرد و تصریح کرد: اجرای طرح‌هایی از این دست می‌تواند به احیای جنگل‌های ایران کمک شایانی کند.
وی بر ضرورت ایجاد تعادل بین دام و مرتع در زیست‌گاه‌های استان و از جمله جنگل ابر شاهرود تاکید کرد و خواستار نظارت بیشتر دستگاه‌های مسئول بر گردشگری بی‌ضابطه در جنگل ابر و سایر زیست‌گاه‌های استان شد.
ولیان با بیان اینکه جنگل ابر به دلیل قرار گرفتن در ناحیه اکوتون و بالابند جنگل‌های هیرکانی از شکنندگی و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد هجوم انبوه گردشگران از سایر شهرها به این جنگل زیبا هستیم که به دلیل ناآشنایی بسیاری از گردشگران با روش‌های بهره‌برداری درست از طبیعت، خسارت‌های زیادی به این جنگل وارد شده است.
دبیر جمعیت دیده‌بان طبیعت و شبکه سمن‌های زیست‌محیطی شهرستان شاهرود افزود: عبور خط لوله انتقال نفت و گاز، دکل‌های فشار قوی انتقال برق، جاده‌های تدارکاتی و چرای دام، گردشگری انبوه و پروژه‌های انتقال آب و جاده سازی و ... از جمله مواردی هستند که در سال های گذشته هریک موجب تخریب بخش‌هایی از این جنگل زیبا شده‌اند .
وی تصریح کرد: با وجود اینکه بیش از یک سال از دستور ریاست جمهور مبنی بر ارتقای ضریب حفاظتی جنگل ابر می‌گذرد هنوز در نگاهداری و حفاظت این جنگل تفاوت محسوسی نسبت به سال‌های گذشته مشاهده نمی‌شود.
ولیان خاطرنشان کرد موسسه شاهوار زیست، گروه کوهنوردی افلاک، باشگاه کوهنوردی پارس و جمعیت دیده‌بان طبیعت شاهرود از جمله شرکت کنندگان فعال در اجرای طرح جنگلانه جنگل ابر بودند.
انتهای پیام / د
برچسب ها: طبیعت ، جنگل ، پهن برگ ، شاهرود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.