رییس اداره سلامت سالمندان دفتر سلامت جمعیت٬ خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: در اجرای طرح تحول سلامت، برنامه مراقبت و حضور در منزل سالمند در حاشیه شهرها و شهرهای زیر50 هزار نفر جمعیت در حال اجراست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دکتر مهین السادات عظیمی در حاشیه اولین کارگاه کشوری بهبود شیوه زندگی سالمندی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان به خبرنگاران اظهار داشت: در برنامه طرح تحول سلامت در حاشیه شهرها و‌ شهرهای زیر 50 هزار نفر، برنامه مراقبت سالمند به صورت فعال از سال گذشته آغاز شده است.
وی، در ادامه آموزش شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی را اولویت دفتر سلامت جمعیت٬ خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانست.
دکتر عظیمی افزود: با افزایش سن بیماری های غیرواگیر مانند فشار خون بالا٬ دیابت و قند افزایش پیدا می کند که اصلاح شیوه زندگی ‌مهم ترین عامل پیشگیری از این بیماری است.
وی تاکید کرد: پیری به سه شکل شامل پیری همراه با بیماری٬ سالمندی طبیعی و سالمندی فعال که عوارض طبیعی پیری را هم‌ ندارد، بروز پیدا می کند.
دکتر عظیمی، هدف از آموزش شیوه زندگی‌ سالم در دوره سالمندی را سوق دادن افراد سالمند به سوی سالمندی فعال دانست.
وی، مباحث شامل فعالیت فیزیکی٬ تغذیه٬ مراقبت از مفاصل کمر و‌ زانو و ‌پاها و ‌پیشگیری از حوادث و سقوط در سالمندی٬ بهداشت دهان و دندان و‌ پیشگیری از پوکی استخوان٬ یبوست، بی اختیاری ادرار٬کنترل استرس و افسردگی را از آموزش های لازم برای سالمندان عنوان کرد.
رییس اداره سلامت سالمندان دفتر سلامت جمعیت٬ خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: هشت درصد از جمعیت کشور سالمند هستند که بیش از 6 میلیون جمعیت را شامل‌ می شود.
به گفته وی، استان مرکزی٬ شهرستان های کاشان و شاهرود و نیز استان ‌گلستان بیشترین جمعیت سالمندی کشور را دارند که ‌میانگین جمعیت سالمندی آنها بالاتر از میانگین کشوری است.
رییس اداره سلامت سالمندان دفتر سلامت جمعیت٬ خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: مراکز جامعه سلامت کشور در این طرح آمادگی لازم برای ارایه خدمات مراقبت از سالمندی را دارند.
وی، یکی از مشکلات کشور را نبود متخصصان طب سالمندی دانست و گفت: تعداد این متخصصان درحال حاضر در کشور کمتر از انگشتان دست است و به تازگی دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران این رشته را راه اندازی کرده اند.
دکتر عظیمی همچنین در این کارگاه آموزشی گفت: جمعیت سالمند به سه دسته سالمند جوان ۶۰ تا ۷۴ سال، سالمند پیر ۷۴ تا ۹۰ سال و سالمند پیر بیمار ۹۰ سال به بالا را شامل می شود.
وی با اشاره به اهمیت بحث خود مراقبتی افزود: رژیم غذایی نامطلوب٬ فشارخون و تحرک ناکافی از عوارض تهدید کننده دوره سالمندی است.
شایان ذکر است کارشناسانی از ۵۷ دانشگاه و دانشکده های علوم ‌پزشکی کشور در اولین کارگاه کشوری بهبود شیوه زندگی در سالمندی به مدت دو روز در هتل سبز نیاسر به همت دانشگاه علوم پزشکی کاشان حضور دارند.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.