آغاز تحقیقات درمورد فعالیت غیرقانونی شرکت "برکشایر" در ایران

یک شرکت آمریکایی فاش کرد باوجود تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، با این کشور تعامل تجاری داشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ شرکت آمریکایی "برکشایر هاتاوی،" که فعالیت اصلی آن در ارائه انواع خدمات بیمه است، فاش کرد یکی از واحدهای خارجی شرکت از طریق یک واسطه با ایران تعامل مالی برقرار کرد و با وجود تحریم اقتصادی این کشور، به مشتریانی در ایران خدمات ارائه داده است. این موضوع شرکت "برکشایر" را با دردسر مواجه کرده است وتخلف واحد مذکور مورد پیگرد قانونی قرار گرفت.

مقر اصلی شرکت برکشایر در شهر اوماها، نبراسکا است و کمسیون بورس و اوراق بهادار این شهر با ارائه گزارشی به مقامات واشینگتن از جمله وزارت خزانه‌داری، ضمن هشدار در این مورد، خواستار رسیدگی هرچه سریعتر به تخلف صورت گرفته شدند.

نهادهای نظارتی آمریکا مدعی شدند طرف قرارداد شرکت برکشایر، دولت ایران بوده است. معاملات غیرقانونی یکی از واحدهای خارجی برکشایر، در فاصله زمانی ژوئن 2013 تا نوامبر 2015 (خرداد 92 تا آبان 94) انجام شده‌اند و برای این واحد 45 هزار دلار درآمد و 2500 دلار سود به ارمغان آورده است.


برکشایر به ارائه جزئیات بیشتر درمورد واحد متخلف اشاره نکرد؛ اما اطمینان داد این واحد معاملات خود به ایران را از طریق کشتیرانی متوقف کرده است و قصد ازسرگیری آن را نیز ندارد. برکشایر اعلام کرد، گروهی از وکلا را استخدام کرده است تا به شکل درون سازمانی به تخلف شعبه متخلف رسیدگی شود و نتیجه تحقیقات را با آژانس‌های دولتی نیز درمیان خواهد گذاشت.

پیش از این، برکشایر 90 شعبه از این شرکت بزرگ را بنا به دلایل مختلف تعطیل کرده است، اغلب این شعبه‌ها در آمریکا مشغول به فعالیت بودند. 

"باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، اوت 2012 (مرداد 91) قانونی را امضا کرد که به موجب آن ایران و سوریه را به دلیل آنچه نقض حقوق بشر نامید، تحت تحریم شدید اقتصادی قرار داد که شرکت‌های مختلف آمریکا را از هر فعالیتی در ایران منع می‌کند.

"وارن بافت،" مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره و "چارلی مانگر،" نائب رییس شرکت برکشایر هاتاوی ، را بر عهده دارند. بافت از امانه شناور برای سرمایه‌گذاری بر روی این شرکت استفاده کرده‌است. او در ابتدای فعالیتش در برکشایر بر روی سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار بورس متمرکز شده‌ بود، ولی به‌ تازگی و در سال‌های اخیر (پس از ۲۰۱۰) تصمیم به خرید تمامی سهام شرکت را دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار