شهرکرد؛

جشن ثبت جهانی و اهدای لوح ذخیره گاه زیست كره تنگ صیاد سبزكوه

آیین جشن ثبت جهانی و اهدای لوح ذخیره گاه زیست كره تنگ صیاد سبزكوه استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ آیین جشن ثبت جهانی و اهدای لوح ذخیره گاه زیست كره تنگ صیاد سبزكوه استان چهارمحال و بختیاری، با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور، مسئولانی از یونسكو، و مدیران کشوری و استانی، در تالاب بین المللی گندمان برگزار شد.

جشن ثبت جهانی و اهدای لوح ذخیره گاه زیست كره تنگ صیاد سبزكوه

در بیست و هفتمین اجلاس شورای هماهنگی بین‌المللی برنامه انسان و کره مسکون یونسکو (MAB –ICC) از 18 تا 22 خردادماه سال گذشته (94) در کشور فرانسه (پاریس)، ذخیره گاه زیست كره تنگ صیاد و سبزكوه استان چهارمحال و بختیاری با بیش از ۵۳۲ هزار هكتار مساحت، در شبكه جهانی ذخایر زیست كره یونسكو ثبت شد.

جشن ثبت جهانی و اهدای لوح ذخیره گاه زیست كره تنگ صیاد سبزكوه

ذخیره گاه زیست کره، مناطق حفاظت شده طبیعی زیستی بین المللی هستند که علاوه بر حفاظت، دستاوردهایی نظیر ارائه سایت های مطالعاتی کم نظیر به دانشمندان و تجربه مهارت انسان در پشتیبانی از توسعه پایدار را نمایان می سازند.

جشن ثبت جهانی و اهدای لوح ذخیره گاه زیست كره تنگ صیاد سبزكوه

منطقه حفاظت شده سبزکوه با مساحت 56 هزار و 308 هکتار در محدوده شهرستان های بروجن، لردگان و کیار، در 150 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری و 30 کیلومتری شهر لُردگان قرار دارد.

منطقه سبزکوه از سال 1365 به دلیل ظرفیت غنی گیاهی و جانوری و توپوگرافی ویژه به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت حفاظت قرار گرفت و پس از آن در سال 1369 به عنوان منطقه حفاظت شده به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست رسید.

منطقه حفاظت شده تنگ صیاد هم با مساحت 22 هزار و 896 هکتار و پارک ملی تنگ صیاد با مساحت چهار هزار و 372 هکتار جزء مناطق تحت حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری است که در فاصله 10 کیلومتری شهرکرد مرکز استان واقع شده است.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در سال 1349 از طرف شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید و شکار به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع اعلام شد.

تنگ صیاد در سال 1352 با تصویب شورای عالی محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و در سال 1374 نیز چهار هزار و 372 هکتار از قسمت میانی آن به پارک ملی ارتقا یافت.

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار