موقعیت خاص روحانیون در جامعه را می‌توان در سینما به‌طوری كه خلاف واقع نباشد، معرفی كرد و این امر با تدبیر سینماگران امكان‌پذیر است.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ حجت الاسلام علیرضا پناهیان بیان كرد: سینما باید به همه موضوعات اجتماعی و همه ابعاد حیات انسان بپردازد به جز بخش‌هایی كه برای سینما محدودیت‌هایی از نظر اخلاقی و انسانی وجود دارد. از سوی دیگر یكی از صنوف اجتماعی، روحانیون هستندكه خدمت معنوی به مردم می‌كنند و طبیعی است كه سینما به این عرصه هم باید بپردازد و حضور همه شخصیت‌ها ازجمله طلاب و روحانیون در سینما امری طبیعی است.
 
وی با بیان اینكه همان طور كه نباید القای غیرواقعی از هر صنف و گروهی داشته باشیم، باید نسبت به روحانیت هم این امر رعایت شود، افزود: مخصوصاً اینكه حساسیت‌های خاصی نسبت به این قشر وجود دارد. چنانكه هر شغلی را می‌توان در قاب سینما معرفی كرد؛ ولی درمجموع آن برآیندی كه در ذهن مخاطب باقی می‌ماند، نباید موجب تمسخر و خلاف واقع باشد و وقتی كه نقطه ضعف‌های شغلی را به تصویر می‌كشیم نباید موجب ریخته شدن وجاهت آن شغل شویم و این امر با هنرمندی و تدبیر امكان‌پذیر است.
 
این كارشناس مذهبی تاكید كرد: ما هیچ انتظار فوق العاده ای نسبت به عالمان نداریم بلكه توقع داریم حساسیت‌های هر صنفی رعایت شود. اگر در جامعه فضایی ایجاد شود كه قشری مورد اتهام و استهزا هستند و ما بر این استهزا تاكید كنیم و آن را تعمیم دهیم به طوری كه ناآگاهان نیز در جرگه استهزاكنندگان قرار گیرند، مسلماً آن قشر را ناراحت می‌كند. این در ارتباط با هر صنفی ممكن است مطرح باشد.
 
حجت الاسلام علیرضا پناهیان همچنین افزود: از سوی دیگر، پرداختن به موضوع روحانیت جدا از این قاعده كلی نیست. اساساً سینما باید عمیق باشد و با موضوعات عمیق، سطحی برخورد نشود. برای مثال سینمای عمیق وقتی وارد موضوع خانواده شود، حرف عمیقی  در این خصوص خواهد زد. بنابراین كلاً باید از سطحی نگری به ویژه موضوعاتی كه حساسیت نسبت به آن‌ها بیشتر است، فاصله بگیریم چراكه مردم طالب‌اند حرف عمیق، جذاب و تاثیرگذار بشنوند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.