اختتامیه دومین جشنواره روحانی و سینما برگزار شد و این جشنواره برندگان خود را در بخش های مختلف شناخت.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مراسم اختتامیه دومین جشنواره روحانی و سینما در سالن سوره حوزه هنری با حضور جمعی از هنرمندان ، سینماگران و مخاطبان عام برگزار شد.

در ابتدا حجت‌الاسلام علی سرلک که دبیر این دوره از جشنواره سینما و روحانی بود، به روی سن آمد و طی سخنانی گفت: ابتدا باید در چنین روزی از حضرت ولیعصر(عج) یاد کنم چرا که بگوییم در چنین جشنواره تخصصی از یاد حضرت ولیعصر(عج)، غافل نیستیم.

وی در ادامه افزود: سینما در دل تاریکی سالنش می‌خواهد از حقیقت بگوید اگر چه در بخش‌هایی سینما هنر و صنعت نیز است، اما به قول آیت‌الله جوادی آملی گر در زمان امروز ما پیامبری می‌آمد حتماً از سینما مدد می‌گرفت. سینما انباشت حقیقت است به امید روزی که سینما به رشد انسان‌ها کمک کند. ین جشنواره کوچک است اما تلاش می‌کنیم به خوب دیدن، درست دیدن کمک کنیم. این جشنواره دعوتی فروتنانه از سر شفقت است نه از سر وادادگی، بلکه گامی به سوی بهتر سخن گفتن خواهد بود. پس قطعاً این هوشمندی و دقت از سوی خانواده سینما نشان داده شده است و من به عنوان یک طلبه کوچک از این اتفاق ممنونم .

او همچنین اظهار داشت: خیلی واضح است که در طی این مدت بین روحانیت و سینما گرد و غباری وجود دارد که فضای بین این دو را مبهم کرده است. البته روحانیت برای رفع این سو تفاهم‌ها گام بزرگی برداشته است. یادمان باشد ما وارثان فرهنگی از جانب انسان‌های بزرگی هستیم که می‌تواند دنیایی را سیاه کند.

سرلک در ادامه سخنمانش با اشاره به اینکه حق جامعه ما استفاده از ظرفیت خوب سینما است، گفت: خانواده بزرگ سینما اعضای کثیری دارد و باید بپذیریم همه یک شکل نگاه نمی‌کنند. اما می‌خواهیم این رفتارها به مسیری بیاید که همه آن به نفع سینما تمام شود. بهتر است سوء تفاهم‌ها را برداریم این گامی است که روحانیت برداشته است. خیلی‌ها از سینماگران هم در کنار ما قرار گرفتند.

او همچنین در ادامه میان این مطلب که فریم به فریم سینما می‌تواند حکایت بندگی ما باشد، بازی یک بازیگر نیز می‌تواند بخشی از بندگی‌اش محسوب شود.

سرلک در ادامه با عنوان این مطلب که  این جشنواره با همدلی و همراهی حوزه هنری برگزار شد، گفت: حجت‌الاسلام خاموشی نیز در درجه اول چراغ جشنواره برای اولین بار روشن کرد. در این دوره جشنواره روحانی و سینما را در سه بخش برگزار کردیم. همچنین به دلیل برنامه‌ریزی که داریم و قرار است آن را دوسالانه برگزار کنیم تصمیم گرفتیم در دوره بعد وارد بخش بین‌الملل شویم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از همین جا استفاده می‌کنم و پیام حوزه را به سینمای کشور می‌دهم. حوزه با بضاعت خودش همدلی، ارادت و دوستی خود را به اینکه به تعالی سینما و فرهنگ کمک کند اعلام می‌دارد.

در ادامه جایزه ویژه دبیر که شامل تندیس ویژه جشنواره، لوح تقدیر و چهار سکه بهار آزادی بود به رهبر قنبری برای کارگردانی فیلم داستانی «او» داده شد.

همچنین جایزه بهترین بازیگر سریال تلویزیونی به رضا کیانیان برای بازی در سریال های «روزگار قریب» و «کیف انگلیس»ی تعلق گرفت. البته رضا کیانیان برای دریافت جایزه حضور نداشت اما مجری متنی را از جانب او با موضوع قدردانی از انتخابش و عذرخواهی از غایب بودن در این مراسم خوانده شد. در این بخش تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و 4 سکه بهار آزادی به رضا کیانیان اهدا شد.

همچنین فیلم مستندی از حوزه علمیه قم و برخی از سینماگران به کارگردانی صادق داوری فر پخش شد.

در ادامه رونمایی از کتاب جشنواره با نام «روحانی و سینما» به قلم حجت الاسلام علی سرلک را شاهد بودیم. در این بخش اسماعیل خلج گفت: خوشحالم که در جمع شما سینما دوستان و برخی از همکارانم هستم. هیچ جشنواره‌ای بد نیست چون عده‌ای را دور هم برای پرداختن به موضوعی خاص و به صورت هدفمند جمع می‌کند.

وی افزود: در مورد موضوع کتاب «روحانی و سینما» باید عرض کنم که به جای فکر کردن به متن آن داریم به فصلش فکر می‌کنیم. من تا قبل از این که به این مراسم بیایم چنین جدایی را نمی دیدم اما وقتی که حضور یافتم و شنیدم بحث سینما و روحانی است برای من جای سوال داشت که حتماً جواب آن در این کتاب است.

وی ادامه داد: ما باید بدانیم که اعتقاداتمان از کجا می‌آید و به کجا می‌رود؟ چرا آمدیم و چرا می‌رویم؟ جواب این سوال‌ها در منبع ارزشمندی با نام قرآن وجود دارد اما غیر از قرآن وظیفه روحانیون است که  جواب این سوال‌ها را به مردم انتقال دهند.

در ادامه تندیس جشنواره، لوح تقدیر ، دیپلم افتخار و 4 سکه بهار آزادی به سید وحید حسینی برای کارگردانی فیلم مستند «شیخ حسین» اهدا شد.

علی دهکردی در بین برگزاری برنامه عنوان کرد: از کلمه روحانی و سینما یک بحث معنایی بیرون می‌آید. امیدوارم روحانی و روحانی بودن به شکل گسترده در کل زندگی ما شکل بگیرد. روحانی بودن در کل وجود ما است اما شکل دهی آن در قالب دموکراتیک، عشق، مهر، عطوفت، همیاری و .... مهم خواهد بود.

وی افزود: در ذهن همه ما روحانی بودن به معنای معنوی بودن است نه به عنوان شغل امیدوارم سینما و تلویزیون بتواند این معنا را به ما برگرداند. از طرفی امیدوارم جوان‌های ما که مورد هجمه فرهنگ غلط خارج از ایران قرار گرفته‌اند معنای واقعی روحانی بودن را در وجود خود بپرورانند و با فرهنگ غلط بیرون از ایران مقابله کنند.

این بازیگر عنوان کرد: امیدوارم این جشنواره نیز بتواند مفهوم واقعی روحانیت را در قالب فیلم به جامعه ما برگردانند و آن را با سینما و تلویزیون آشتی دهد.

تندیس جشنواره، لوح تقدیر، دیپلم افتخار و 4 سکه بهار آزادی به بهروز شعیبی در بخش بهترین کارگردانی سریال تلویزیونی برای سریال «پرده نشین» اهدا شد که بهروز شعیبی عنوان کرد: از آقای سرلک، مومنی شریف و کسانی که این جشنواره را برگزار کردند، تشکر می کنم. خوشحالم که این مجموعه توسط مردم و مسئولان برگزار کننده این جشنواره دیده شد.

در پایان برنامه جایزه بهترین کارگردانی فیلم داستانی به سید رضا میرکریمی برای کارگردانی فیلم «زیر نور ماه» اهدا شد.

بعد از پایان مراسم حاضران به دیدن فیلم «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا دعوت شدند.

در این مراسم هنرمندانی چون بیژن بنفشه خواه، جعفردهقان، داریوش کاردان، علی دهکردی، محمدرضا شریفی نیا، محسن مومنی شریف و ... حضور داشتند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار