سراج:

وقتی یک مقام فاسد تابعیت کشور دیگری می‌شود، مثلت تکرار فساد فعال است

رئیس سازمان بازرسی كل كشور در نهمین اجلاس سالیانه و مجمع عمومی مبارزه با فساد در چین با تاكید بر جلوگیری از تابعیت مضاعف مفسدان اقتصادی فراری توسط كشورهای مختلف، از آن به عنوان یك تدبیر موثر و روشی كارآمد در مقابله فراملی با پدیده فساد نام برد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، «ناصر سراج» كه روز چهارشنبه در آیین گشایش این اجلاس در شهر «تیان جین» چین سخن می گفت، اظهار داشت: پیشگیری از وقوع جرم به مراتب كم هزینه تر و اثر بخش تر از چاره جویی های بعد از وقوع آن است، به همین دلیل در بررسی روش های مقابله با فساد در سطوح مختلف بحث های مرتبط با پیشگیری همواره از جایگاه بالاتری برخوردار می شوند.

وی اظهار داشت كه بحث پیشگیرانه برای وقوع فساد، از نگاه نظری در ارتباط با عناصری سه گانه مطرح می شود كه من آن را «مثلث تكرار فساد» از سوی مفسدان دارای تابعیت مضاعف می نامم. 

او عناصر موجود در سه راس این مثلث را «انگیزه بالقوه»، «سابقه عمل» و «محیط جدید» دانست و گفت: زمانی كه یك مقام فاسد، موفق به اخذ تابعیت از كشوری دیگر می گردد، مثلث تكرار فساد هم فعال می شود چرا كه در حقیقت دو راس این مثلث یعنی انگیزه بالقوه برای عمل مفسدانه و سابقه عمل مفسدانه، هر دو از پیش وجود دارند و راس سوم مثلث یعنی «محیط جدید» است كه با اعطای تابعیت، شكل مثلث را كامل و آن را فعال می نماید. 

نماینده ایران در نهمین اجلاس بین المللی سالیانه و مجمع عمومی مبارزه با فساد در كشور چین ادامه داد: از آنجایی كه دو راس این مثلث مربوط به افراد و مقامات فاسد از پیش وجود دارد لذا موضوع تابعیت و دستیابی این افراد به محیط جدید یعنی راس سوم مثلث باید با دقت و وسواس بیشتری از جانب كشورها مورد توجه قرار گیرد.

او همچنین تاكید كرد: آنچه به عنوان ممانعت از شكل گیری مثلث تكرار فساد رخ می دهد، با حاكمیت ملی كشورها و اراده دولت ها تعارضی ندارد، چرا كه اولا كشورها در توافق جمعی با یكدیگر به پذیرش این رویكرد اقدام می كنند و ثانیا هیچ دولتی حاضر نیست اعمال اراده خود را مقدمه ای برای شكل گیری فسادی قرار دهد كه خود نیز از آن متضرر خواهد شد. 

سراج در ادامه سخنان خود به جنبه های عملی و كاربردی رویكرد مقابله با شكل گیری مثلث تكرار فساد اشاره و تاكید كرد كه اجرای این بخش نیازمند سه بخش مهم و اساسی «لزوم وجود اراده واقعی بین المللی»، «لزوم تهیه اسناد بین‌المللی الزام آور و تصویب آن از سوی اعضا» و «ضرورت ایجاد سامانه الكترونیكی كنترل تقاضای تابعیت پاك زیر نظر دفتر سازمان ملل متحد» است.

رئیس سازمان بازرسی كل كشورمان همچنین ضرورت ایجاد محدودیت در مسیر پویایی فساد را به حاضران یادآور شد و گفت كه همه كشورها وظیفه دارند با قرار ندادن محیط های امن و اعطای تابعیت به مفسدان مالی، در ریشه كن كردن این پدیده شوم تلاش كنند.

وی همچنین ابراز امیدواری كرد كه در پایان این اجلاس سه روزه، شركت كنندگان و كشورهای عضو به نتایجی دست یابند تا ضمن برخورد قاطعانه و عملی با پدیده فساد مالی؛ راههای تحرك، پویایی و گسترش آن نیز محدود شده و شاهد فواید آن در سال های آتی باشیم. 

همچنین قرار است رئیس سازمان بازرسی كل كشورمان در این اجلاس موضوع میزبانی دهمین دوره اجلاس سالیانه و مجمع عمومی مبارزه با فساد را مطرح كند تا در صورت موافقت اعضاء میزبانی این رویداد بین المللی به كشورمان سپرده شود.

«ناصر سراج» روز گذشته (سه شنبه) در پكن اعلام كرد كه به دلیل آمادگی جمهوری اسلامی ایران به منظور برگزاری این اجلاس، موضوع كسب میزبانی آتی این اجلاس را رسما در طول برگزاری نشست چین مطرح می كند.

اجلاس سالیانه و مجمع عمومی مبارزه با فساد كه بیش از یكصد عضو دارد، هر سال در یكی از كشورهای عضو برگزار می شود.

كشور روسیه سال گذشته میزبان این اجلاس با حضور بیش از 135 كشور بود و شهر «تیان جین» چین نیز از امروز میزبان نهمین دوره آن با حضور جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار