«الحیات» نوشته علامه حکیمی تک‌نگاری دینی نیست بلکه یک دایره‌المعارف اسلامی به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نکوداشت کتاب «الحیات» که امروز در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، گفت: یکی از اتفاقات خوب سال 1394 در حوزه نشر پایان تعلیق کتاب «الحیات» در عرصه مکتوب و آغاز راه این کتاب در حوزه فرهنگ بود.
 
وی افزود: برادران حکیمی مؤلفان این کتاب به اندازه کافی شناخته شده هستند و نیازی به توصیف من ندارند. این کتاب را با چند ویژگی می‌توان شناخت. کتاب «الحیات» تفسیر روایی بسیار خوبی دارد و در قالب بندی و محتوا از بهترین ‌کتاب‌های بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به حساب می‌آید.
 
صالحی ادامه داد: کتاب «الحیات» تک نگاری دینی نیست. این کتاب یک دایرة‌المعارف اسلامی است و در رده کتاب‌ها و مجموعه‌های روایی – اسلامی قرار می‌گیرد.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: سبک این کتاب اصلاحی – اجتماعی و نگرش آن جامعه‌گرا و جامعه‌ساز است. این کتاب به ارائه راهکار، مسائل اجتماعی و عرضه عقلانی دین در قالب روایات اسلامی – شیعی و اهل بیت (ع) می‌پردازد.
 
وی گفت: این کتاب قابلیت عرضه در سطح جهانی را نیز دارد زیرا الحیات برای انسان‌های روی کره زمین قابل فهم است و بشر حداقل تضادی با آن حس نمی‌کند بلکه به ارتباط‌های عقلانی بین عقل و نقل می‌پردازد.
 
صالحی ادامه داد: در روایات بسیاری هم آمده که عقل حس می‌کند و نقل راهنمای او است.
 
وی گفت: نگارش «الحیات» نیز شکلی نظام‌گونه به مفاهیم دینی می‌دهد. کتاب‌هایی که در حوزه دینی نوشته شده‌اند گاهی نگاه تک‌عنصری به مسائل دارند اما این کتاب این گونه نیست و در آن عناصر به شکل مجموعه و وصل به هم قرار می‌گیرند.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در «الحیات» یک نظام ارتباطی خاص بین مسائل مختلف وجود دارد و درباره هر یک از ابعاد آن می‌توان ساعت‌ها صحبت‌ کرد.
 
وی تصریح کرد: ویژگی مفهومی «الحیات» این است که حضور متن در آن بیش از حضور مؤلف به چشم می‌خورد. کسی که با این کتاب ارتباط می‌گیرد حس می‌کند که با قرآن مرتبط شده است.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «الحیات» گرچه گزینش‌گری و ساختاری دارد اما مؤلف در آن پررنگ‌تر از متن نیست و این کتاب می‌تواند برای مخاطبش اطمینان‌سازی کند. همچنین استمرار کاری به وضوح در آن دیده می‌شود.
 
صالحی اظهار داشت: حاصل تلاش 14 دهه متوالی مؤلفان آن را در این اثر می‌‎بینیم  و در روزگاری که کتاب‌سازی به فرهنگ‌سوزی تبدیل شده نشانه آن است که مؤلفش سوخته و ساخته و پای کار مانده است.
 
وی گفت: در «الحیات» دقت‌هایی وسواس‌گونه دیده می‌‍شود و آنگونه که ما شاهد هستیم تدوین، آماده سازی، تنظیم و ترجمه بر پایه اندیشه فراوان انجام شده است.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ساختار کار این اثر به گونه‌ای است که می‌تواند این کتاب را به الگویی ماندگار برای عرصه فرهنگ تبدیل کند.
 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار