رییس انجمن علمی گیاهان دارویی کشور از گفت: فزایش 100 برابری سطح زیر کشت گیاهان دارویی کشور در چشم انداز برنامه های توسعه 1404 خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمدباقر رضایی، در حاشیه برگزاری نخستین همایش اسانس ایران در محل پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه کاشان در قمصر در گفتگو با خبرنگاران گفت: رسیدن به حداقل یک دهم از این میزان توسعه نیازمند عزم ملی و کمک مردم است چرا که دولت به تنهایی قادر به این افزایش توسعه نیست.
وی، با تاکید بر اینکه برخی از محصولات گیاهان دارویی طبق بررسی ها به ویژه اسانس در کشورهای اروپایی حدود 100 برابر کشور ایران است گفت: توسعه اسانس و حفظ بهره اقتصادی صنعت گل و گلاب در ایران نیازمند تلاش در استفاده از تکنولوژی و روش های نوین و فرآوری است.
به گفته وی، با وجود قابلیت فرآوری نوین و تبدیل شدن محصولات ما به بهترین اسانس ها منطقه ما عاری از تکنولوژی است.

رییس انجمن علمی گیاهان دارویی کشور با اشاره به اینکه گیاهانی همچون زیره ، گل محمدی، موسیر، نعناع و بابونه و امثال آن جزء گونه هایی است که برخی افراد حاضر به تولید وتوسعه این گیاهان هستند گفت: ساز وکار این توسعه ملزم به فرآوری در کنار تولید این محصولات است.

رضایی با تاکید بر اینکه برداشت سنتی قابلیت خوبی به صادراتنمی دهد افزود: تلاش برای ایجاد قابلیت مصرف محصولات در صنایع مختلف به خصوص عرقیات و اسانس ضروری است.
وی، لزوم قطبیت درچند محصول را تاکید کرد و گفت:هر روزی به یک گونه خاص گیاهی اختصاص داده شود تا توسعه گیاهان دارویی و اهمیت آنها بین المللی شود.
به گفته وی، یکی از عمده مشکلات گیاهان دارویی در کشور مکانیزه کردن یا روش های نوین ضد عفونی گیاهان دارویی است .
رییس انجمن علمی گیاهان دارویی کشور ایجاد روش های نوین ضد عفونی برای صادرات گل محمدی و گیاهان دارویی را ضروری دانست و گفت:در توسعه گل محمدی عقب هستیم.
رضایی، مهندسی تقطیرها را برای توسعه صادرات گیاهان دارویی تاکید کرد و افزود: مکانیزه کردن و روش های استخراج فرآوری از اولویت اول برای توسعه گیاهان دارویی است.
وی، سعی بر استفاده از روش پلاسما سعی در آینده نزدیک را درراستای حذف بسیاری از آلودگی ها در زمان پروسه تولید خاطرنشان کرد و گفت:با این روش می توان تولیدات سالمی را در اختیار مصرف کننده ها قرار داد.

رضایی، پیشنهاد کشت گیاهان دارویی هزار هکتاری را در چهار نقطه کشور را یادآورشد و گفت: سرمایه گذاران و کسانی که توانایی همکاری در این زمینه را دارند باید با هم‌اندیشی و ساز و کاری مدبرانه توسعه فرآوری را ایجاد کنند .
وی در پایان، کاشان را قطب گل محمدی کشور دانست و افزود: برگزاری همایش اسانس ایران در این منطقه در راستای ارائه راهکارهای علمی برای توسعه و ترویج و استفاده بهینه از فرآوری های گل محمدی مطلوب است.
شایان ذکر است: نخستین همایش اسانس ایران با حضور محققان و تولیدکنندگان اسانس و گلاب و عرقیات گیاهی سراسر کشور روزهای 21 و 22 اردیبهشت ماه در پژوهشکده اسانس های طبیعی پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان در قمصر برگزارشد.
این همایش با همکاری انجمن علمی گیاهان دارویی ایران و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام همزمان با شکوفایی گل محمدی و آیین گلابگیری در قمصر پایتخت گل و گلاب ایران برگزارشد. 




انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.