گل گاوزبان، گیاهی طبی است که به طور خودرو منحصرا در رشته کوه های البرز به عمل می آید و تمام اجزای آن شامل گل، برگ و دانه ها دارای اثرات درمانی سحرآمیز است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، نوبرانه های بهاری مازندران فقط به میوه های لوکس و خوش آب و رنگ با طعم های دل انگیز که هر فرد با هر سن و سال را مجذوب خود می کند، خلاصه نمی شود؛ بلکه ماه اردیبهشت موسم جلوه نمایی دامنه های بکر البرز و دشت های مازندران است که روش گیاهان خودرو چون گل گاو زبان آن را به بهشتی شگفت آور و طرب انگیز تبدیل کرده است. گیاهی با گل بوته های شفابخش که از گذشته های دور تا کنون التیام بخش بسیاری از امراض و دردهای آدمی بوده است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه گل گاو زبان، دارای منیزیم بوده و از سرطان نیز پیشگیری می کند، گفت: این گیاه به دلیل داشتن مقدار فراوان کلسیم، آهن و مواد مغذی نظیر پتاسیم، روی، ویتامین های B و C و بتاکاروتن برای زنانی که اغلب دچار کمبود این مواد ضروری هستند، مفید است.

اکبرزاده با تاکید بر اینکه این گیاه تقویت کننده حواس پنجگانه آدمی است، گل گاو زبان را نرم کننده سینه و مجاری تنفسی، باز کننده کیسه صفرا، ضد درد و اسپاسم، مقوی قلب، پایین آورنده فشار خون بالا، مسهل، مقوی اعصاب و مسکن اعلام کرد.

وی با بیان اینکه جوشانده این گیاه نشاط آور بوده و موجب تصفیه خون می شود، گفت: جوشانده آن همراه با داروهای دیگر برای مننژیت، برسام، مالیخولیا، جنون و رفع حواس پرتی مفید است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ترکیب جوشانده گل گاو زبان با عسل را برای درمان سرماخوردگی، تنگی نفس و گلو درد بسیار مفید دانست و افزود: جوشانده برگ تازه این گیاه برای درمان جوش های چرکی دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان کاربرد فراوانی دارد.

اکبر زاده عرق گل گاو زبان را برای درمان امراض سوداوی، وسواس و خفقان بسیار موثر عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، گل گاو زبان که تبلور دست سخاوت طبیعت به وقت اردیبهشت در مازندران است، تبدیل به امید دخل و خرج کشاورزان منطقه شده، به طوری که کارشناس گل و گیاه زینتی و دارویی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه این گیاه در 630 هکتار از زمین های بالا دست شرق و غرب استان امسال به عمل آمده است، گفت: گل گاو زبان در هر هکتار 300 میلیون ریال درآمد عاید کشاورزان منطقه می کنند که 180 میلیون ریال آن را سود خالص تشکیل می دهد.

داود رشیدی میزان عملکرد تولید گل گاو زبان در هر هکتار را یک تن اعلام کرد و افزود: پیش بینی می شود 630 تن گل گاو زبان امسال از مازندران برداشت شود.

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد گیاه گل گاو زبان مازندران در شهرستان نکا تولید می شود، گفت: 380 هکتار از مساحت زیر کشت این محصول مربوط به این شهرستان است.

به گفته کارشناس گل و گیاه زینتی و دارویی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بعد از شهرستان نکا، شهرستان رامسر با 155 هکتار، بهشهر با 70 هکتار، گلوگاه 10، ساری 6، سوادکوه 5 و تنکابن 4 هکتار به ترتیب مراکز تولید گل گاو زبان در مازندران را تشکیل می دهند.

گل گاو زبان که در زبان محلی مازندران به اشکوه مشهور است، از اواخر فروردین برداشت آن در استان آغاز می شود و تا اواخر خرداد ادامه دارد.

نکته قابل توجه در برداشت گل گاو زبان این است که به دلیل اینکه این محصول طبع گرمی دارد، هنگام چیدن آن، تعریق و احساس خستگی به سراغ انسان می آید، بنابراین بهترین زمان چیدن این گیاه، صبح زود و قبل از غروب آفتاب است.

گل گاو زبان گیاهی علفی، یک ساله و با ارتفاعی تا 70 سانتی متری است که نوع بومی این گیاه صورتی و نوع غیر بومی آن، که گاو زبان نام دارد، آبی مایل به بنفش است و در آمریکا، اروپا و برخی نقاط ایران چون تبریز و اصفهان می روید.

انتهای پیام/


برچسب ها: ساری ، گل ، گاوزبان ، اکسیر ، شفا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار