نخلستانهای وسیع آبادان با مشکلاتی مواجه هستند که بقاء آنان را به خطر انداخته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ استان خوزستان از دیرباز به عنوان استان زرخیز بین اهالی دیگر شهرهای کشور معروف بوده که این عنوان به سبب داشتن خاک حاصلخیز، آب فراوان برای کشاورزی و هوای چهار اقلیم به این خطه جنوبی از ایران سرافراز داده شده است.

شهرستان آبادان که در جنوبی ترین نقطه استان خوزستان واقع شده از نظر مشکلات و کمبودها در بخش کشاورزی وضعیتی مانند دیگر شهرها و روستاهای منطقه دارد و با وجود آب شور و ریزگردهای آلاینده که از کشورهای همسایه  به این شهرستان ودیعه داده شده تقریبا نیمی از زمین های زراعتی و محصولات وابسته به کشاورزی خود را از دست داده است و عمده ترین محصول کشاورزیش یعنی خرما  با مشکلات جدی مواجه است.

وجود آلودگی در هوا و آب نه تنها صنعت کشاورزی را مورد تهدید قرار می دهد بلکه شغل اصلی بسیاری از مردمان چوئبده، اروندکنار و خرمشهر را از بین برده و در عمل بسیاری از جوانان را برای یافتن شغل مناسب و زندگی بهتر راهی شهرستان آبادان می کند.

یک فعال محیط زیست گفت: صنایع وابسته به آلاینده های محیطی امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته و نیمه پیشرفته دنیا در مناطقی خاص و دور از صنایع کشاورزی احداث می شوند.

این فعال محیط زیست که نخواست نامش فاش شود گفت: مسئولان باید هرچه بیشتر صنایع پایه  بخش کشاورزی را مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: مسئولان باید با بررسی های دقیق و استفاده از کارشناسان زبده طرح های زود بازده کشاورزی را در شهرستان آبادان اجرایی کنند تا کشاورزی این منطقه از خطر نابودی در امان بماند.

علیرضا اورنگی مشاور وزیر جهاد کشاورزی  در بازدیدی که از نخیلات منطقه داشت ،آبادان را یکی از قطب های تولید خرما دانست و افزود: نخلداران شهرستان های آبادان و خرمشهر در سال گذشته با مشکلاتی روبرو بودند و وزارت جهاد کشاورزی نیز در تلاش است کارشناسان و برنامه ریزان زبده را برای اجرای کارهای عملیاتی در این مناطق به کارگیرد.

همچنین مدیرکل میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری جهاد کشاورزی کشور گفت: تلاش می کنیم از همه توان و ظرفیت کشور برای رفع مشکلات نخلداران آبادانی و خرمشهری استفاده شود.

ابوالقاسم حسن پور ادامه داد: آبادان از ظرفیت بالایی در توسعه کشاورزی برخوردار است و امید دارم با حل مشکلات موجود، این بخش از توسعه شهرستان بیش از گذشته رونق گرفته و مورد توجه واقع شود.

از طرفی اساتید و فعالان محیط زیست استان خوزستان معتقد هستند مشکلات محیط زیست و کشاورزی شهرستان آبادان بسیار زیاد بوده و یک شبه قابل حل نیست.

یک استاد دانشگاه در این خصوص گفت: مشکل امروز محیط زیست آبادان تا حدود زیادی به استفاده نادرست از تکنولوژی برمی گردد که این موضوع از ساخت سدهای متعدد و بی رویه در استان ناشی می شود.

علی احمدی اضافه کرد: کاهش آب رودخانه ها و به تبعه آن شوری بی رویه  آثار مخربی است که کشاورزی را مورد تهدید قرار داده و ممکن است این صنعت را به نابودی کامل بکشاند.

در ده های گذشته در شهرستان آبادان بیش از سه میلیون نخل  وجود  داشت و کشاورزان  آبادان علاوه بر خرما ، با میانه کاری ، بسیاری از محصولات دیگر کشاورزی مانند انگور، لیمو ترش، موز، گل محمدی، یونجه و انواع سبزی را تولید می کردند اما امروز تنها حدود  دو میلیون نفر نخل خرما بیشتر در شهرستان باقی نمانده و از این محصولات نیز نمی توان در میان نخلستان های کشاورزان چیزی پیدا کرد.

این درحالی است که مشکلاتی از قبیل وجود گراز در نخلستان ها و پایین بودن قیمت خرید خرما ، این تنها محصول کشاورزی را نیز در خطر انحطاط قرار داده است.

نخلستان قلب تپنده کشاورزی در منطقه آبادان است و هزاران سال است که در این منطقه محصول خرما از نخیلات فراوان این شهرستان برداشت می شود .لذا باید برای احیای این سرمایه با ارزش کشاورزی منطقه ی جنوب غرب کشور نهایت تلاش و کوشش را بکار برد. در غیر این صورت مشکلاتی که دو دهه گلوی نخیلات این منطقه را می فشارد و موجب مرگ میلیون ها نخل در منطقه شده است ، مابقی نخیلات منطقه را هم به ورطه نابودی خواهد کشاند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.