رویترز: بررسی فروش سهام یک شرکت سوئدی در ایران

یک شرکت سوئدی برای سرمایه گذاری در ایران اقدام به فروش سهام می کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی از لندن به قلم "جاناتان سول" نوشت: یک شرکت سوئدی، عرضه عمومی سهام خود را برای تامین منابع مالی سرمایه گذاری در ایران بررسی می کند که اولین اقدام در نوع خود از زمان لغو تحریم های بین المللی بر ضد تهران خواهد بود.  
 
اما اقدامات احتیاطی که انجام می دهد تا نشان دهد معاملاتش سالم است نشان می دهد حتی برای روندی به این کوچکی نیز به زمان و هزینه نیاز است.   

با وجود لغو تحریم های تجاری جهانی بر ضد ایران در ژانویه گذشته در مقابل مهار برنامه هسته ای تهران؛ آمریکا هنوز شهروندان و شرکتهای خود را از همکاری با ایران منع می کند و تعامل با فهرستی از شهروندان ایرانی را که معتقد است در فعالیتهای تروریستی یا نامطلوب دست دارند ممنوع کرده است. 
 
برای همین شرکت "پومگرانت اینوستمنت" که در سال 2014 در سوئد تاسیس شده است برای ورود به بازار ایران احتیاط می کند. 
  
"فلوریان هلمیچ،" رئیس اجرایی این شرکت، در سفر روز دوشنبه خود به لندن به رویترز گفت این شرکت 80 میلیون یورو (91 میلیون دلار) از سال 2014 تاکنون در انتظار لغو تحریمها از سرمایه گذاران اروپایی جمع کرده است به این امید که عرضه عمومی اولیه سهام خود را در سوئد در مدت 12 ماه برای سرمایه گذاری در بخشهای فن آوری مصرفی در ایران آغاز کند.
   
وی از توضیح در خصوص سرمایه ای که این شرکت جمع خواهد کرد خودداری کرد؛ اما شهروندان آمریکایی و کانادایی و شرکتهای این دو کشور نمی توانند در این طرح ثبت نام کنند.
   
همه معاملات با یورو انجام خواهد شد تا از نقض تحریم اعمال شده بر پرداختهای دلاری با ایران جلوگیری شود. 
  
ممنوعیت معاملات دلاری با ایران و از طریق موسسات مالی آمریکا تحریمی است که هنوز موجب نگرانی بانکهای اروپایی است چرا که آمریکا بر برخی از این بانکها به علت همکاری با ایران جریمه های سنگینی اعمال کرده است.
  
اما چالش اصلی هر شرکت خارجی در پیدا کردن شرکای ایرانی خواهد بود که مطمئن باشد آنها در فهرست سیاه آمریکا قرار ندارند.   
هلمیچ گفت: با کار کردن در فضای تحریمها آموختیم که باید تا حد امکان برای شناختن شرکای خود تلاش کنیم و این یعنی بررسی فنی و حقوقی همه شرکای خودمان از جمله بانکهایی که با آنها همکاری می کنیم.
   
هلمیچ افزود: از گروهی از وکلا استفاده می کنیم که آنها در خصوص مسائل مربوط به سلب مسئولیت و بررسی فنی به ما مشورت می دهند. بار دیگر می گویم که این مسئله به هزینه همکاری مربوط می شود، این به زمان نیاز دارد؛ اما فرصت نیز وجود دارد، همه می توانند کاری را که ما انجام دادیم دنبال کنند اما کسی این کار را نکرده است.   

هلمیچ که کارشناس بازارهای نوپا مانند روسیه نیز است و پیش از این در بانک سرمایه گذاری "رنسانس کاپیتال" روسیه کار کرده است گفت پومگرانت با "ترکیبی از بانکهای سوئدی و سوئیسی" همکاری می کند اما از آنها نام نبرد.   
وی افزود: بانکهای منطقه ای پیدا کردیم که برای آمریکا شناخته شده نیست و این برای روش کار ما بسیار مناسب تر است.
   
حدود 50 درصد از سهامداران پومگرانت از سوئد هستند از جمله پیر برلیوت سرمایه گذار برجسته در کنار سرمایه گذارانی از انگلیس، سوئیس و دیگر کشورهای اروپایی.  
وی اضافه کرد: تجمع نقدینگی زیادی در اروپا وجود دارد که می تواند عامل موفقیت را فراهم کند.
   
این شرکت عملا سهم اندکی در شرکتهای ایرانی را خریداری کرده است از جمله در شرکت اینترنت و تجارت الکترونیک "سراوا."  


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار