کارگاه آموزشی محافظت بین‌المللی با موضوع مهاجران در مرکز مطالعات و پژوهش‌های وزارت‌خارجه برگزارشد.

برگزاری کارگاه آموزشی محافظت بین‌المللی با موضوع «مهاجران»
"علیرضا رجایی" مدیرعامل مرکزبین‌المللی توسعه خواهرشهرهای ایران در گفت‌و‌گویی مشروح با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، از برگزاری پنجمین برنامه آموزشی منطقه‌ای با موضوع «محافظت بین‌المللی» با حضور کمیساریای عالی پناهندگان و نمایندگانی از کشورهای بنگلادش، افغانستان، پاکستان، ترکیه و مدیر کل مهاجرت انگلستان در مرکز مطالعات و پژوهش‌های وزارت امور خارجه(IPIS) خبرداد و گفت: این کارگاه به منظور آموزش و برنامه‌ریزی برای تعامل با مهاجرین و آوارگان آسیب‌دیده تشکیل شد که انتظار می‌رود قوانینی فراسرزمینی برای توجه به حقوق مهاجران و کشورهای میزبان لحاظ شود.

وی تصریح کرد: مسائلی از قبیل روانشناسی مهاجرین، سیستم آموزشی موثر، مدیریت داده و پایگاه دانش‌رفتاری، ایجاد سیاست جامع مهاجرت، گفت‌و‌گوی بین دولت‌های منطقه‌ای و پروژه آمایشی مهاجران موضوعاتی بود که در این کارگاه‌ها مورد بحث‌و‌بررسی قرار گرفت.

* جمهوری اسلامی ایران کشوری با تجربه در زمینه مهاجر پذیری

این کارشناس مسائل افغانستان با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در زمینه مهاجرپذیری کشوری با تجربه است؛ عنوان داشت: موضوعی که مورد تایید اکثریت حاضران در نشست قرار گرفت،اینکه ایران بدون هیچ توقعی به سرویس‌دهی حداکثری به مهاجرین و پناهندگان پرداخته است.

*پشتیبانی از مهاجران مسیر جاده ابریشم

وی در خصوص پروژه‌های پشتیبانی کشورهای جاده ابریشم از موضوع مهاجرت، گفت: در این بخش موضوع مهاجرت براساس فرآیند بوداپست انجام می‌شود که هدف آن، اجرای سریع مصوبه مشترک جاده ابریشم و پردازش به امور مهاجرت در کشورهای این مسیر می‌باشد.

*چگونگی میزبانی از مهاجران و پناهندگان

مدیرعامل مرکزبین‌المللی توسعه خواهرشهرهای ایران با اشاره به موضوع نحوه میزبانی از مهاجرین که یکی از محورهای نشست مذکور بود، اظهار داشت: در این زمینه علاوه بر شناسایی منطقه‌ای و زبانی پناهندگان عنوان شد که نباید مهاجران یا پناهندگان در داخل مرزبانی‌ها بازداشت شده و برخوردهای تحقیرآمیز با آنان صورت گیرد، زیرا حقوقی برای این اقشار مترتب است به‌گونه‌ای که آنان می توانند در این موارد استیفای حقوق خود را داشته باشند.

وی پیرامون برخورد نامناسب برخی کشورها با اقشار پناهنده یادآور شد: در حال حاضر برخی کشورها به برخورد با مهاجران پرداخته و در این راستا جریان ثالثی را تعریف می‌کنند تا بدین طریق بتوانند قانون مهاجرت را دور بزنند.

*مغایرت اعاده مهاجران با ضوابط انسانی

رجایی در بخش دیگری با مطرح کردن مسئله اعاده مهاجران دسته‌جمعی که از سوی کشور ترکیه انجام گرفت، تاکید کرد: این موضوع مغایر با قوانین و ضوابط مهاجران و پناهندگان بوده و این رویکرد به‌نوعی آدم‌فروشی محسوب می‌شود، لذا دولت‌ها حق اعاده قشر مهاجران آسیب‌پذیر و پناهنده را ندارند. چرا که این اقشار برای کاهش آسیب‌دیدگی اقدام به تغییرمکان و مهاجرت کرده‌اند.

این کارشناس مسائل افغانستان با بیان علت تشکیل این نشست بین‌المللی در ایران، افزود: جمهوری اسلامی ایران سابقه‌ای بیش از 40ساله در عرصه میزبانی و پذیرش مهاجرین و پناهندگان آسیب‌دیده است.

* جلوگیری از سیاست‌های دوگانه در امتیازدهی به کشورهای مهاجرپذیر

وی خاطر نشان کرد: نباید در پرداخت امتیازات به کشورهای مهاجرپذیر سیاست‌های دوگانه اعمال شود، بلکه می‌بایست این امتیازات به کشورهایی داده شود که با مهاجرین به‌شکل اخلاق‌مدارانه برخورد می‌شود و این کشورها به پناهنده به‌چشم کالا و رویکرد ابزاری نگاه نمی‌کنند.

 مدیرعامل مرکزبین‌المللی توسعه خواهرشهرهای ایران با بیان اینکه عدم چشم‌داشت برخی کشورها در مطالبه پاداش مهاجرپذیری، نافی وظایف نهادهای بین‌المللی در قبال کشورهای مهاجرپذیر نیست، گفت: ما باید به موضوع مهاجر به‌عنوان یک شهروند آزاد و یا کسی که به سرزمین مادری خود متصل است نگاه کنیم و به لحاظ رفتاری اقدامات بین‌المللی دراین زمینه استانداردسازی شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: کشورها باید به‌لحاظ رفتاری موضوع مهاجرت را به‌عنوان یک مقوله فراسرزمینی و جهان‌شهری تلقی کرده و امکانی درراستای موضوعات بیمه و سلامت مهاجران اعمال شود.

رجایی با تاکید بر توجه به حقوق میزبانان اقشار مهاجر و آسیب‌پذیر ،گفت: کشورهایی که به دلیل آسیب‌های جانی و اجتماعی ناچار به مهاجرت می‌شوند با افرادی‌که با داشتن تمکن مالی کشوری را به‌منظور مهاجرت برمی‌گزینند متفاوت است، لذا باید موضوع توان مالی و بضاعت را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

وی با اشاره به حسن‌سابقه ایران در پذیرش مهاجران و پناهندگان خاطرنشان کرد: به این رویکرد رفتاری ایران باید به‌عنوان الگو و اقدام انسان‌دوستانه جهانی نگاه شود و از سوی کشورهای حاضر در مجمع سازمان ملل، تسهیلاتی اعطا شود.

* رویکرد دوگانه به مهاجران در اروپا و سایر نقاط جهان

این کارشناس مسائل حوزه افغانستان با بیان رویکرد دوگانه کشورهای اروپایی در نگاه به مهاجران در اروپا و سایر نقاط دنیا، تاکید کرد: وقتی موضوع ورود مهاجران به ایران مطرح شد از سوی مجامع جهانی نادیده گرفته شد اما هنگامی که همین مهاجرین به سوی کشورهای اروپایی روانه شدند، با واکنش مقامات این کشورها مواجه شدند.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها که مدعی حقوق‌بشر و حمایت از آسیب‌دیدگان هستند اکنون باید اعتراف کنند که عملی برخلاف حقوق‌بشر انجام داده‌اند که برخورد تقابلی با جمعیت آسیب‌دیده تلقی می‌شود، اما در این بین جمهوری اسلامی ایران بر حفظ کرامت انسانی مهاجران و ضرورت رفتارهای مسالمت‌آمیز با آنان تاکید دارد.

رجایی در پایان با بیان این‌که برخی کشورها به مهاجران دید انسان‌دوستانه نداشته و با نگاه بهره‌وری آنان را به پناهندگان درجه دو و سه تقسیم می‌کنند، تصریح کرد: هدف ما این است که این نشست‌ها و گفتارها به کرداری مناسب جهت حمایت از پناهندگان آسیب‌پذیر و نیز کشورهایی که حسن میزبانی دارند، شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار