مدیرعامل مرکز بین المللی توسعه خواهرشهرهای ایران گفت: باید از سطوح آموزشی به عنوان قدرت نرم استفاده کنیم و قدرت چانه‌زنی مردم افغانستان را بالا ببریم.

افزایش قدرت‌نرم با آموزش مهارت‌های فنی به اتباع افغانعلیرضا رجایی مدیرعامل مرکز بین المللی توسعه خواهرشهرهای ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، درباره اهمیت آموزش اتباع افغانستانی در کشور با بیان اینکه یکی از مسائلی که به صورت ویژه در دولت تدبیر و امید دنبال شد، هدیه آموزشی دولت جمهوری اسلامی به مردم افغانستان بود و تلاش‌های زیادی در راستای سروسامان دادن به جذب دانش آموزان و کاهش هزینه‌های آموزشی صورت گرفت، اظهارداشت: در کنوانسیون‌های بین‌المللی مطرح شده که شرایط تحصیل اتباع خارجی و مهاجران در کشورهای میزبان باید همانند شهروندان آن کشور باشد. اما جمهوی اسلامی ایران در اینباره کمی فراتر از قوانین بین المللی عمل کرده است.

وی بیان داشت: ما در ایران علاوه بر اتباعی که به صورت رسمی وارد کشور شده‌اند، مسائل آموزشی مهاجرانی که به صورت غیررسمی وارد کشور شده بودند را نیز پیگیری کرده‌ایم.

این فعال حوزه افغانستان گفت: آموزش فرزندان اتباع افغان را در چند بخش پیگیری کردیم و قوانینی در دولت مصوب شد و بخش‎هایی از آن نیز در سازمان‌های مردم نهاد پیگیری می‌شود.

رجایی با بیان اینکه دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران بر ارائه خدمات آموزشی به فرزندان اتباع خارجی تاکید ویژه‌ای دارند، خاطرنشان کرد: تا زمانی که چارچوب آموزش افراد و اتباع تعریف نشود اینها خودبخود به سمت کانال‌های منفی می‌روند و نهایتا می‌بینید که با توجه به صرف هزینه، اینها به کارگری ساده تبدیل شده‌اند.

مدیرعامل مرکز بین المللی توسعه خواهرشهرهای ایران با تاکید بر اینکه رایزنی‌های زیادی صورت گرفت تا فضایی برای حضور دانش آموزان افغان در کنار دانش آموزان ایرانی فراهم شده و اینها بتوانند در مدارس دولتی مشغول تحصیل شوند، تصریح کرد: طبیعی است که وقتی یک کار جدید صورت می‌گیرد با واکنش‌های سلیقه‌ای مواجه شود، اما اعتقاد ما بر این است که مهاجران افغان در هر سطحی تحت پوشش آموزش قرار گیرند.

وی با بیان اینکه ما باید بتوانیم گروه‌های دانش بنیان و کارآفرین را در این زمینه تقویت کنیم، گفت: ایران بالاترین آمار را در میزبانی مهاجران دارد، اما کمترین بهره‌وری را از این مسأله داریم و این نیازمند تعامل است.

این فعال حوزه افغانستان به رفتارهای کشورهای اروپایی با مهاجران اشاره کرد و بیان داشت: شما می‌بینید که در کشورهایی مانند ترکیه با مهاجران مانند یک کالا و ابزاری برای فشارهای سیاسی استفاده می‌کنند و مهاجران را منابعی برای کسب درآمد می‌دانند.

رجایی ادامه داد: باید توجه داشت که حضور اتباع افغان در ایران تاکنون هزینه‌های زیادی برای کشور ما در بر داشته است که البته بخشی از این کمک‌ها به عنوان کشور همسایه وظیفه ماست که از آنان دستگیری کنیم و به آنان پناه دهیم، لذا باید اینها را آموزش دهیم چرا که بروز جنگ در کشور افغانستان همواره به دلیل نداشتن دانش فنی صورت می‌گیرد.

مدیرعامل مرکز بین المللی توسعه خواهرشهرهای ایران تاکید کرد: در افغانستان هر دوره با یک پدیده مواجه هستیم، یک روز طالبان، یک روز داعش و دیگر جریان‌ها که همه اینها به ایجاد بحران در افغانستان منجر شده است.

به گفته این کارشناس حوزه افغانستان ما باید از سطوح آموزشی به عنوان قدرت نرم استفاده کنیم و قدرت چانه‌زنی مردم افغانستان را بالا ببریم تا دیگر هیچ کس نتواند در سازه فرهنگی و اجتماعی این کشور رسوخ و اختلال ایجاد کند.

وی با بیان اینکه بالابردن دانش فنی اتباع افغانستانی باعث می‌شود تا اینها خود به سرنوشت کشورشان ورود کنند، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه نخواسته که کشور افغانستان با جنگ مواجه باشد و اعتقاد داشته‌ایم که افغانستان باید به روش صلح پایدار مدیریت شود.

رجایی خاطرنشان کرد که امیدواریم همه مردم افغانستان از هزاره، پشتو، ترکمن و ... کنار هم قرار گیرند و افغانستان سربلند را مدیریت کنند و این خواست تمامی ارکان جمهوری اسلامی ایران است که با یک وحدت رویه برای ارتقای سطح زندگی خصوصا آموزش افغان‌ها در سطوح مختلف تلاش کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار