سی‌ان‌بی‌سی: آیا تهدید به افزایش تولید نفت تنها یک «بلوف» از سوی ریاض بوده است؟

یک شبکه تلویزیونی آمریکایی گزارش داد ناظران بازار نفت به این نتیجه رسیده‌اند که تهدید عربستان به افزایش تولید نفت‌ تنها یک بلوف بوده است.

سی‌ان‌بی‌سی: آیا تهدید به افزایش تولید نفت تنها یک «بلوف» از سوی ریاض بوده است؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: ناظران بازار نفت در یک‌ماه گذشته و پس از آنکه ریاض ادعا کرد هر زمان که اراده کند می‌تواند تولید نفت‌خام خود را افزایش دهد، اقدامات این کشور را تحت‌نظر داشته‌اند. برکناری وزیر سابق نفت عربستان و انتصاب رئیس «سعودی آرامکو،» شرکت ملی نفت این کشور، به جای وی گمانه‌زنی‌ها را درخصوص عملی شدن این تهدید تقویت کرد.  

گزارش ماهانه اوپک نشان می‌دهد عربستان ماه جاری میلادی حتی قادر به تولید 10.2 میلیون بشکه‌ در روز –سطح کنونی تولید در این کشور- نخواهد بود. این در حالی است که طبق برنامه‌ریزی‌ها، این کشور می‌بایست سطح تولید نفت‌خام خود را در این ماه به یازده میلیون بشکه در روز افزایش دهد.  

در ادامه گزارش آمده است: کارشناسان نفتی اکنون و پس از یک ماه به این نتیجه رسیده‌اند که هشدار ریاض به افزایش تولید طلای سیاه یک تهدید توخالی بوده است. عربستان اکنون یکی از مقصران اصلی اشباع شدن بازار از نفت‌خام قلمداد می‌شود. این کشور سال 2014 (1393) و بدون در نظر گرفتن عواقب کار خود تصمیم گرفت برای رقابت با دیگر صادرکنندگان عمده طلای سیاه، تولید خود را افزایش دهد. این اقدام عربستان به همراه اقدامات مشابه دیگر اعضای اوپک باعث سقوط شدید بهای جهانی نفت‌خام شد.    

عربستان ماه گذشته و پس از شکست نشست اعضای اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) و تولیدکنندگان مهم غیراوپک درخصوص دست‌یابی به توافق فریز نفتی در «دوحه،» پایتخت قطر، و در تلاشی برای کاهش بیش از پیش بهای نفت‌خام، تهدید کرد هر زمان که اراده کند می‌تواند با افزایش سطح تولید خود یک رکورد جدید جهانی بر جای بگذارد. این در حالی است که ریاض در حال حاضر رکورد بیشترین سطح تولید نفت‌خام را در اختیار دارد. در این گزارش از حضور نیافتن ایران در نشست دوحه به عنوان دلیل اصلی شکست این مذاکرات نام برده شده است. 

ریاض در لحظات پایانی نشست دوحه و در چرخشی ناگهانی اعلام کرد تنها در صورتی توافق‌نامه فریز نفتی را امضا خواهد کرد که تهران نیز موافقت کند میزان تولید روزانه نفت‌خام خود را در سطح ژانویه گذشته ثابت نگه دارد. این در حالی است که ایران در این نشست حضور نداشت. تهران این تقاضای ریاض را رد کرد. پس از آن بود که «محمد بن سلمان،» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان، هشدار داد رژیم سعودی توانایی آن را دارد تا با افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت‌خام، حجم کل تولید طلای سیاه خود را به 11.5 میلیون بشکه در روز برساند. 



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار