یکی از چهره های پیشکسوت فرهنگ و ادب استان گفت: بخشی از وظایف ادبیات و هنر می تواند سرگرمی باشد مخصوصا برای مخاطبان کودک و نوجوان یا مخاطب عام اما این لزوما به معنای آن نیست که هنر نباید یا نمی تواند سودمندی های مثلا علمی یا اخلاقی و آموزشی داشته باشد.

هنرباید به افزایش آرامش و نشاط عمومی کمک کند

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛محقق در گفتگو با خبرنگار ما افزود: به نظر من اگر اثر هنری لذت بصری، سماعی یا روحی و روانی ایجاد نکند مخاطب عمومی نخواهد یافت، هنرباید به افزایش آرامش و نشاط عمومی هم کمک کند و جز در موارد استثناء گوشخراش و دل آزار هم نباشد، البته در هنرهای کلامی مثل شعر و ادبیات، موضوع بازسازی ، ترمیم و تقویت زبان ملی هم یکی دیگر از کارکردهای هنر است که بسیار مهم است.


وی در ادامه با اشاره به فراهم بودن زمینه فعالیت هنری و ادبی در شهرستان ها گفت: این تفکر که هرکس پولدار، مشهور و یا متخصص می شود به تهران مهاجرت می کند تفکر نادرستی است که متاسفانه درحال حاضر در جامعه ما جا افتاده است.

محقق افزود: این روش زندگی موجب شده تا شهرستانها مدام از نیروهای توانمند حوزه های علمی و اقتصادی و ادبی و هنری خالی شوند و از طرفی دیگر تهران با انباشت نیروهای مستعد شهرستان ها مواجه شود.

وی با اشاره به اینکه خود من به دلیل شرایط تحصیلی و ماموریت کاری مجبور به مهاجرت از همدان شدم گفت: الان شرایط بسیار بهتر و امکانات فراوان شده است، هم تعداد شاعران نویسندگان و هنرمندان رشته های مختلف فراوان شده اند و هم مراکز جدیدی مثل حوزه هنری در کنار ارشاد تاسیس شده که رقابت خوبی را میان نهادهای فرهنگی و هنری ایجاد کرده است، الان در بخش های تابعه شهرهای استان هم سالن هایی برای اجرای مراسم ساخته شده درحالیکه آن سالها در مرکز استان فقط تالار فجر را داشتیم که آن هم به راحتی در اختیار کسی قرار نمی گرفت .

محقق گفت: به نظر من از نظر امکانات یک شرایط نسبتا خوبی داریم که جای شکر دارد و به مرور در حال بهتر شدن است البته با این همه اقرار می کنم هنوز هم شهرستان شهرستان و تهران تهران است.

وی افزود: این را هم باید گفت که هر روستایی به شهر آمده یا هر شهرستانی به تهران کوچ کرده لزوما موفق نشده و نمی شود. توان، استعداد ، خلاقیت،شرایط زمانی و مکانی، دلبستگی شغلی و حرفه ای و ...حتی شانس و اقبال هم در این توفیق یا عدم توفیق موثر است.

محقق ادامه داد: خیلی از دوستان سراسر کشور را می شناسم که بعد از چند سال سکونت در تهران دست از پا درازتر به شهرهایشان مراجعت کرده اند، یعنی اینکه نباید بی گدار به آب زد و به تهران مهاجرت کرد، مگر اینکه مشکل مسکن و کار را قبل از مهاجرت حل کرده باشیم و به امید حل بعد از جابه جایی نباشیم.

 وی با بیان اینکه آدم های ناموفق در تهران و آدم های موفق هم در بسیاری از شهرها کم نیستند گفت: موفقیت در گرو زندگی در تهران نیست، به نوع و میزان کار، علایق و سلایق فردی، صبوری و بردباری اجتماعی، مخارج زندگی و مهم تر از همه توان و توقع فرد و خانواده اش از این جا به جایی هم بستگی دارد، به نظر من در شرایط فعلی بهترین کار، زندگی در زادگاه و داشتن ارتباط با مراکز فرهنگی و هنری تهران است که با گسترش فضای ارتباطات دیجیتال و امکانات آمد و رفت سریع و کوتاه مدت به مرکز، شدنی است.

انتهای پیام/ک
برچسب ها: آرامش ، نشاط ، عمومی ، همدان ، هنر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار