کرمانشاه؛

تالاب "هشیلان" هنوز در پیچ و خم کنوانسیون رامسر

تلاش برای عضویت تالاب "هشیلان" در کنوانسیون بین‌المللی رامسر هنوز ادامه دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ کارشناس تالاب‌های اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه، در خصوص آخرین وضعیت پیوستن تالاب هشیلان به کنوانسیون جهانی رامسر، گفت: تلاش برای عضویت تالاب "هشیلان" در کنوانسیون بین‌المللی رامسر هنوز ادامه دارد.

جمال رحمانی افزود:تلاش برای این کار از سال 90 آغاز شده و هنوز ادامه دارد.

وی با اشاره به برخی شرایط و ویژگی‌ها که برای پیوستن تالاب هشیلان به کنوانسیون جهانی رامسرباید رعایت شود، ادامه داد: برخی از این شرایط در تالاب هشیلان وجود دارد و برخی را نیز باید ایجاد کنیم که در حال انجام است.


رحمانی تعیین محدوده تالاب را از مهمترین شروط پیوستن به کنوانسیون رامسر دانست و تاکید کرد: در همین راستا کار میله‌گذاری محدوده تالاب را آغاز کره
ایم که تاکنون بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رحمانی اظهار کرد: خرید زمین‌های حاشیه تالاب نیازمند همکاری دفتر زیستگاه‌ها و تالاب‌های سازمان محیط زیست است که مکاتبات لازم را در این خصوص انجام داده‌ایم.

وی در ادامه تکمیل سایت پرنده‌نگری تالاب هشیلان را نیز از دیگر برنامه‌ها برای پیوستن این تالاب به کنوانسیون رامسر دانست و از پیشرفت فیزیکی 80 درصد این سایت خبر داد که برای تکمیل نیازمند اعتبار است.

کارشناس تالاب‌های اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: در صورت تامین اعتبار و تکمیل میله گذاری، خلع ید اراضی و افتتاح سایت پرنده نگری تالاب، دیگر مشکلی برای ثبت تالاب هشیلان در کنوانسیون بین المللی رامسر وجود ندارد.

به گفته این کارشناس، از دیگر شروطی که برای پیوستن تالاب هشیلان به کنوانسیون جهانی رامسر وجود دارد این است که جمعیت پرنده‌های این تالاب به 20 هزار قطعه برسد که خوشبختانه هشیلان این ویژگی را دارد و فقط حدودهزار قطعه اردک سر سبز بومی تالاب هستند و سالانه چندین هزار پرنده مهاجر به تالاب هشیلان می‌آیند.

رحمانی افزود: به علاوه تالاب باید یک گونه بومی که نماد منطقه باشد نیز داشته باشد که تالاب هشیلان " سگ ماهی کیابی" را دارد.


وی از تالاب هشیلان به عنوان تالابی منحصر به فرد یاد کرد که 450 هکتار وسعت دارد و زنجیره غذایی در آن تکمیل است.


انتهای پیام/پ

برچسب ها: کرمانشاه ، هشیلان ، پیچ ، تالاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.