مشاور اقتصادی رئیس جمهوری گفت: افزایش هزینه های عمرانی، رونق اقتصادی را در کشور بویژه در بخش ساخت و ساز ایجاد خواهد کرد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ محمد علی نجفی روز دوشنبه در نشست ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی و کارگروه تخصصی امور اقتصادی خراسان جنوبی در بیرجند افزود: افزایش هزینه های عمرانی، رونق اقتصادی را در کشور بویژه در بخش ساخت و ساز ایجاد خواهد کرد.

وی اظهار کرد: وجود تعداد زیادی طرح های عمرانی نیمه تمام در کشور، یک خسارت ملی است که اگر برای تکمیل آن بخش خصوصی فعال شود، بهره برداری از آن به نفع مردم و کشور است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری ادامه داد: همچنین پیش بینی می شود با اقدامات و برنامه های دولت، رشد اقتصادی پنج درصدی را در سال جاری داشته باشیم که این رقم قابل قبولی است که نشان می دهد که فعالیت های اقتصادی امسال وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به بیان اینکه امسال کماکان دولت با کمبود بودجه مواجه است، افزود: بخشی از این مشکل ناشی از افت قیمت نفت است که نسبت به سه سال قبل به یک سوم رسیده و بخش دیگر مربوط به رکود فعالیت های اقتصادی و در نتیجه آن کاهش درآمدهای مالیاتی و گمرگی است.

نجفی از آمادگی دولت برای واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام در سطح ملی به بخش خصوصی خبر داد و گفت: در سال های 93 و 94 در این زمینه توفیق خوبی نداشتیم لذا آیین نامه جدیدی با دستور رئیس جمهوری در این زمینه تهیه شده که تسهیلات زیادی را به بخش خصوصی که آمادگی تحویل طرح های عمرانی را دارند، پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه در این آیین نامه مواردی پیش بینی شده که در حمایت از بخش خصوصی است اظهار کرد: واگذاری طرح های عمرانی در ابتدا بدون اینکه هزینه ای از بخش خصوصی دریافت شود و پرداخت بدهی آنها به دولت بعد از تکمیل طرح با روش های مختلف و نیز برگشت سرمایه و سود طرح به دولت پس از استفاده چند ساله بخش خصوصی از آن از جمله موارد این آیین نامه است.

مشاوره اقتصادی رئیس جمهوری با اشاره به اصول و سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: این سیاست ها به هیچ عنوان برای اقتصاد و فعالیت های اقتصادی کشور محدود کننده نیست بلکه در جهت های مختلف ایجاد گشایش می کند و اجازه می دهد فعالیت ها به شکل گسترده تر، متنوع تر و برنامه ریزی شده ای دنبال شود.

نجفی با بیان اینکه توجه به برون گرایی اقتصاد در رابطه با توسعه صادرات یکی از اجزای اصلی اقتصاد مقاومتی تلقی می شود یادآور شد: برون گرایی اقتصاد به معنای نگاه به بازارهای بین المللی و خارج از کشور است و در چارچوب این اقتصاد که مورد نظر خاص مقام معظم رهبری است و از یک قدرتی بیش از مجلس و دولت برخوردار است می توان برنامه های زیادی را پیش برد.

وی از مدیران خراسان جنوبی خواست از سیاست ها اقتصاد مقاومتی برای پیشبرد برنامه ها و توسعه استان استفاده کنند و یادآور شد: موضوع اقتصاد مقاومتی می تواند این استان را در دست یابی به اهداف و برنامه هایش نزدیکتر کند.

وی با اشاره به طرح اتصال خراسان جنوبی به راه آهن سراسری گفت: اجرایی شدن این طرح که از سوی رئیس جمهوری قول آن داده شده، پیگیری می شود.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری با بیان اینکه از خراسان جنوبی می توان به عنوان پل ارتباطی کشور با افغانستان یاد کرد و افزود: اقتصاد مقاومتی در این راستا کمک می کند که نگاه برون گرایانه به این استان داشته باشیم و بتوانیم بازارهای صادراتی را در دنیا پیدا کنیم و از طرفی افغانستان فرصتی برای دسترسی ایران به کشورهای همسایه و آسیانه میانه است.

وی ادامه داد: با توجه به وسعت و موقعیت استراتژیک و قابلیت های این استان در بخش های مختلف اعم از صنعتی، معدنی و کشاورزی، خراسان جنوبی می تواند نقش مهمی از نظر ترانزیت در برنامه های کشور داشته باشد.

نجفی با اشاره به اینکه زعفران این استان بهترین کیفیت را دارد، گفت: افزایش راندمان و بهره وری این محصول برای یافتن بازارهای صادراتی باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد و پیشنهاد می شود کارگروهی در خراسان جنوبی به منظور ایجاد تعاونی تولید کنندگان و صادر کنندگان زعفران برنامه ریزی شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.