گزارشی از صدای مردمانی که از عطش بی‌آبی در کویر سوزان ریگان در گرمای بالای 50 درجه می‌سوزند و شنیده نمی‌شوند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بی‌آبی در روستاهای  شهرستان ریگان اهالی این شهرستان را دچار مشکلاتی کرده است که بیماری‌هایی را در پی دارد.
 
نوشتن از دردهایی که تا اعماق وجودمان ریشه دوانده است و آن هم نوشتن برای کسانی که با آن آشنا هستند کاری دشوار است نه از این منظر که درد است، بلکه به دلیل اینکه تکرار است و ترس از زمانی که از خواندن این تکرارها خسته شوی و دیگر یادت نیاید که این عادت‌ها زمانی دردمان بود.
 
جانکاه‌تر از همه‌ این‌ها جزع و فزع کردن مردم کویر‌نشینی است که صدایشان به جایی نمی‌رسد و گوش شنوایی برای ناله‌های بی‌حاصلشان یافت نمی‌شود و در نهایت نتیجه‌ای جز انزوا برای آنها در پی ندارد و این تلخ‌ترین قسمت ماجراست.
 
دردها و مشکلات کهنه همچنان بر تن فرسوده و زخمی مردم ریگان به قوت خود باقی است، اما حکایت این روزهای گرم و آفتاب سوزان بی‌آبی را بر مردم ریگان دو چندان کرده است.
 
ندای عطش بی‌آبی در کویر ریگان
 
امام جمعه ریگان به منظور پیگیری موضوع از روستاهای شهرستان ریگان بازدید کرد تا از نزدیک با مشکلات این روستاها آشنا شود.
 
بیماری‌های کلیوی ارمغان کم‌آبی در روستاهای ریگان
 
حجت‌الاسلام علی رنجبرماهانی با اشاره به مشکلات کم‌آبی در این شهرستان گفت: بی‌آبی در روستاهای شهرستان ریگان مشکلاتی را برای اهالی این روستاها به وجود آورده است.
 
وی بیان داشت: یکی از بیماری‌هایی که مردم ریگان را به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بر اثر مشکلات بی‌آبی گسیل کرده ، بیماری‌های کلیوی و عفونی است که اکثر مردم ریگان دچار سنگ کلیه شده‌اند.
 
امام جمعه ریگان خاطر‌نشان کرد: امام خمینی (ره) زمانی که پاریس بودند و مردم ایران در زمستان به دلیل مشکل بی‌نفتی در سرما به سر می‌بردند، ایشان منزل‌شان را در پاریس به خاطر مردم سرد نگه داشتند.
 
رنجبر‌ماهانی اظهار داشت: مسئولان ما خودشان را از مردم جدا نکنند و همیشه در فکر مردم این مناطق محروم باشند.
 
ندای عطش بی‌آبی در کویر ریگان 

وی تصریح کرد: روستاهایی از جمله علی‌‌آباد محمدقاسم‌خان، یزدانپناه و مهدی‌آباد مورد بازدید قرار گرفت که در بدترین شرایط بی‌آبی زندگی می‌کنند.
 
امام جمعه ریگان متذکر شد: روستای مهدی‌آباد در گذشته بیماری و با در آن مردم را گرفتار کرد و در صورت کوتاهی مسئولان، مردم مجدداً گرفتار این بیماری می‌شوند.
 
مسئولان به قول‌های انتخاباتی خود عمل کنند
 
رنجبرماهانی ادامه داد: بسیاری از مردم به دفتر این جانب مراجعه و اعلام می‌کنند که به مسئولان مراجعه می‌کنیم، اما مسئولان ما را اغتشاش‌گر معرفی می‌کنند.
 
وی تاکید کرد: همین مردمی که قبلاً به آنها قول داده‌اید که در انتخابات به فلانی رأی دهید تا مشکل آب شما را برطرف کنیم به قول‌تان عمل کنید و مردم را به نظام امیدوار سازید.
 
امام جمعه ریگان متذکر شد: تعدادی از مسئولان در روستاها حضور یافتند و قول داده‌اند تا مشکل آنها بر طرف شود، اما یک سال و اندی می‌گذرد و مشکل روستاهای بدون آب در ریگان رفع نشده است.
 
رنجبرماهانی خواستار برطرف کردن مشکل آب آشامیدنی در روستاهای محروم شهرستان ریگان شد.
 
بی‌آبی در 45 روستای ریگان
 
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی ریگان نیز در این زمینه گفت: بیش از 45 روستا در شهرستان ریگان با مشکل بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند که نیاز به آبرسانی دارند.
 
ندای عطش بی‌آبی در کویر ریگان 

 مرادزاده اظهار داشت: برای آبرسانی به این 45 روستا بیش از 4 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
 
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان ریگان تصریح کرد: در حال حاضر در شهرستان ریگان بیش از 61 روستا توسط تانکر سیار آبرسانی دبه آنها انجام می‌شود.
 
مرادزاده تصریح کرد: با پیگیری‌های مستمر و تلاش مسئولان شرکت آبفار استان کرمان طرح آبرسانی به مجتمع روستایی کهور خشک پس از انجام مطالعات و تامین اعتبار با بیش از 85 کیلومتر لوله‌گذاری و آبرسانی به 23 روستا از جمله علی‌آباد محمدقاسم‌خان به حجم کاری بالغ بر 9 کیلومتر به انجام رسید.
 
وی یادآور شد: در تعدادی از روستاها مردم از آب غیرمجاز استفاده می‌‌کنند که به شدت جلوی این انشعابات گرفته می‌شود.
 
منبع: فارس
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.