کاهش تولیدات نفتی نیجریه در‌پی حملات شورشیان

حملات متعدد شورشیان به خطوط نفتی نیجریه موجب شد تولیدات این کشور به نصف کاهش یابد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلگراف؛ گروه‌های مسلح در نیجریه بارها خطوط نفتی این کشور را مورد حمله قرار دادند و در جدیدترین مورد یک گروه شورشی روز گذشته،  برای سومین بار در یک هفته اخیر، به یکی از خطوط لوله اصلی نفت در منطقه "دلتای نیجر" حمله کرد و موجب کاهش تولیدات نفتی شد.

گروه مسلح موسوم به "انتقام جویان دلتای نیجر" مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته بود.

این گروه مسلح در ماههای گذشته حملاتی به زیرساخت‌های نفتی نیجریه انجام داده که موجب شده تولید نفت این کشور از 2.2 میلیون بشکه در روز به 1.4 میلیون بشکه در روز کاهش یابد که کمترین میزان تولید در 20 سال گذشته است.

دو شرکت هلندی "شل" و ایتالیایی "اِی گیپ" متحمل بیشترین خسارات شده‌اند. گروه انتقام جویان دلتای نیجر با قبول مسئولیت این حمله در یک حساب توییتری، هشدار داد حادثه ای بزرگ در شرف وقوع است . بهای نفت در هفته‌های اخیر، روندی صعودی در پیش گرفته و حتی در میانه هفته گذشته به دلیل اختلال تولید نفت در کانادا به دلیل آتش سوزی و در نیجریه به دلیل حملات شورشیان، عرضه جهانی نفت چهار میلیون بشکه در روز کاهش یافت و بهای نفت به بیش از 50 دلار در هر بشکه صعود کرد و توانست رکورد بالاترین بها را در سال 2016 و همچنین بالاترین سطح افزایش را در هفت ماه گذشته ثبت کند.

بهای نفت در حال بازگشت از بالاترین سطح شش ماه اخیر است. بخشی از این موضوع با برآوردهای آژانس بین المللی انرژی درباره افزایش تقاضا در این هفته توضیح داده می‌شود؛ اما با در نظر گرفتن تمامی موارد، تردید در خصوص پایدار ماندن عرضه مازاد نفت وجود دارد.


شورشیان گروه انتقام جویان دلتای نیجر موجب تعطیلی پایانه فورکادو شل و کاهش 250 هزار بشکه در روز از صادرات این کشور شده است.

این تعطیلی فقط مختص شل نبوده و واحدهای تولید شورون نیز با نشتی 160 هزار بشکه‌ای در روز مواجه شده است. در ماه آوریل،‌ شرکت انی،‌ حالت اضطرار در صادرات اعلام کرد.

حل مشکل نیجریه در بلند مدت نیز سخت به نظر می‌رسد. دور قبلی نارضایتی که در سال 2009 به اوج خود رسید تنها زمانی به پایان رسید که  "یارآورا،" رئیس جمهور، پیشنهاد عفو عمومی، برنامه‌های تمرینی و پرداخت نقدی ماهانه به نزدیک به 30 هزار نظامی داد. پیشنهادی که در حدود 500 میلیون دلار برای دولت نیجریه خرج در برداشت.

آژانس بین المللی انرژی پیش‌بینی کرد نیاز بازارهای جهانی به نفت خام اوپک در سه ماهه جاری 31.9 میلیون بشکه در روز خواهد بود و این در حالی است که سهم نیجریه در تولید روزانه 32.76 میلیون بشکه‌ای گروه در ماه آوریل 1.62 میلیون بشکه بوده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار