اویل پرایس: آیا بهای نفت 50 دلاری استمرار می‌یابد؟+ تصاویر

سایت تحلیلی اویل پرایس در گزارشی به بررسی احتمال تداوم بهای 50 دلاری نفت پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی اویل پرایس در گزارشی به قلم "نیک کانینگهام" نوشت: در چند روز اخیر بهای جهانی نفت به 50 دلار در هر بشکه رسید و باید دید این شرایط استمرار خواهد داشت و تغییری در تعداد حفاری‌های نفت شیل آمریکا بوجود می‌آورد؟

اویل پرایس در ادامه این گزارش نوشت: پاسخ به این سوال سرنوشت میلیون‌ها دلار پول را در بازار جهانی نفت مشخصو می‌کند. سال گذشته زمانیکه بهای نفت از 44 دلار در هر بشکه ماه مارس (اسفند) به 60 دلار در ماه ژوئن (تیر) رسید، تعداد چاه‌های حفاری فعال افزایش یافت. حتی در برخی از حوزه‌های نفتی دامنه فعالیت گسترده‌تر شد.

افزایش استخراج نفت بازار را با نگرانی‌هایی مواجه می‌کند. از اوت سال گذشته (شهریور 94) تعداد دکل‌های نفتی کاهش یافت و در مدت فقط 9 ماه 400 تا 500 دکل نفتی کار خود را متوقف کردند. جدول زیر نشان ‌دهنده کاهش تعداد دکل‌های نفتی فعال بواسطه پایین آمدن بهای جهانی نفت است:

اویل پرایس: بهای نفت 50 دلاری استمرار می‌یابد؟+ تصاویر

حالا بهای جهانی نفت به 50 دلار در هر بشکه رسیده است و سرمایه‌گذاران برای به کار انداختن مجدد دکل‌های نفتی به تکاپو افتاده‌اند. آیا رونق گرفتن بازارهای نفتی می‌تواند بهای طلای سیاه را به حدود 60 دلار افزایش دهد؟ و سوال مهمتر اینکه آیا استخراج‌کنندگان نفت می‌توانند با بهای کنونی به سود ملموسی دست یابند؟

متغیرهای بسیاری وجود دارد که می‌تواند در به سود رسیدن فعالان حوزه نفتی ایفاگر نقش حیاتی باشد. اما مهمترین آنها بدون شک، هزینه حفاری‌ها در مناطق نفت شیل آمریکا است. طبق گفته چند مرکز پژوهشی و مطالعات اقتصادی، بهای کنونی نفت  هنوز هم بسیاری از حوزه‌های نفت شیل آمریکا را در شرایط خط قرمز نگه داشته است.

به عنوان مثال تراز قیمت برای شرکت "ایگل فورد وست" 59 دلار در هر بشکه و برای شرکت "ایگل فورد ایست" 52 دلار در هر بشکه است. در برخی از حوزه‌های نفت شیل آمریکا حتی وضع از این هم بدتر است زیرا تراز قیمت شرکت "باکن،" به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های استخراج نفت با تولید روزانه یک میلیون بشکه، به 67 دلار می‌رسد. واضح است هنوز در داکوتای شمالی، استخراج نفت مقرون به صرفه نیست و در برخی موارد حتی زیان‌ده است.

در برخی حوزه‌های نفتی مانند "پرمیان" در تگزاس غربی که اوضاع بهتری دارد نیز هنوز تراز قیمت استخراج نفت توجیه اقتصادی مناسبی ندارد. نقشه زیر نشان‌دهنده تراز قیمت در حوزه‌های نفتی مختلف آمریکا است:

اویل پرایس: بهای نفت 50 دلاری استمرار می‌یابد؟+ تصاویر

واضح است هنوز بهای جهانی نفت به اندازه‌ای پایین است که شرکت‌های نفت شیل آمریکا نمی‌توانند از استخراج طلای سیاه به سود قابل ذکری دست یابند. پیش‌بینی می‌شود بهای جهانی نفت در سال 2017 در سطح 50 دلار باقی بماند. اگر شرکت‌های نفتی نتوانند از نفت 50 دلاری به سود برسند، ذخایر نفتی کاهش خواهد یافت. انتظار می‌رود پس از این مرحله، بهای جهانی نفت با رشد مواجه شود. در این شرایط می‌توان افزایش قیمت را در کوتاه مدت انتظار داشت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار