معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از مشاهده آثار انسان های اولیه در عملیات کاوش های باستان شناسی در بام جزیره قشم خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس،فرزین حقدل گفت: تاکنون ابزارهای سنگی کوبشی و برنده ای همچون تبر، سرنیزه و چاقو انسان های اولیه «نئاندرتال» که به پیش از تاریخ برمی گردد کشف شده است که وسیله ای برای شکار و تکه تکه کردن گوشت بوده است.  
وی افزود:این کاووش ها از7 سال پیش آغاز شده است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه کشف این آثار می تواند تاریخ باستان شناسی جهان را دگرگون کند افزود: تا پیش از این کاوش ها، تصور می شد که انسان های اولیه «نئاندرتال» پس از پیدایش در قاره آفریقا، به سمت اروپا عزیمت کرده و از آنجا به دیگر نقاط جهان رفته اند.
حقدل گفت: یافته های باستان شناسی در منطقه بام قشم، نظریه های پیشین نشان می دهد که انسان های اولیه به دو دسته تقسیم شده اند که بخشی به سمت قاره اروپا و بخشی از راه جزیره قشم به مناطق قاره آسیا رفته اند.
وی افزود: بام قشم فلاتی نیمه مرتفع است که در بخش غربی جزیره قشم و در حد فاصل شمال و جنوب جزیره بین روستای سلخ و روستای طبل واقع شده و در زمان اسکان انسان های اولیه ، خلیج فارس دره سرسبز و حاصلخیز با رودخانه های بسیاربوده است .  
 
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت : بر اساس یافته های زمین شناسی، حدود 150 هزار سال پیش زلزله عظیمی موجب شکستن تنگه هرمز و جاری شدن آب دریای عمان به این دره شده است.
حقدل افزود : به اعتقاد دانشمندان پس از چند صد سال با فرو نشست آب جزایری همچون قشم سر از آب بیرون آوردند و امروزه در ارتفاعات قشم فسیل های صدف و ماهی یافت می شود .
جزیره قشم با هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت، در 20 کیلومتری بندرعباس مرکز هرمزگان واقع شده و به تنهایی از 22 کشور جهان بزرگتر است.
 
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.