به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، "وقتی که ایشان ظهور کنند، تمام بشر را از انحطاط بیرون می آورد، تمام کجی ها را راست می کند... ایشان مأمورند برای اینکه تمام این کجیها را مستقیم کنند و تمام این انحرافات را برگردانند به اعتدال که واقعاً صدق بکند یَمْلَأُ الأَرْضَ عَدْلًا بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً. از این جهت، این عید، عید تمام بشر است.
چون حضرت صاحب- سلام اللَّه علیه- این معنا را اجرا خواهد کرد و در تمام عالم زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد به همه مراتب عدالت، به همه مراتب دادخواهی، باید ما بگوییم که عید شعبان، عید تولد حضرت مهدی- سلام اللَّه علیه- بزرگترین عید است برای تمام بشر."
فراز فوق بخشی از پیام رادیو تلویزیونی حضرت امام خمینی(س) در 7تیر 1359 به مناسبت میلاد مبارک حضرت ولی عصر(عج) است و نشان می دهد که، نگاه عدالت مدارانه حضرت امام خمینی(س) به سرنوشت بشر یکی از شاخصه های اندیشه سیاسی ایشان است و وجه ظلم ستیزی و عدالت جوئی تا آن جا در آثار به جا مانده از آن وجود عزیز یافت می شود که اگر وی را همچون جد بزرگوارش حضرت علی(ع) به عنوان تجسم واقعی عدالت معرفی کنیم، سخنی به اغراق و گزاف نگفته ایم. اما عمق نگاه ایشان به مفاهیم بنیادین ارزشی نظیر آن چه ذیلا در مورد ایجاد "عدالت" توسط حضرت حجت (عج) آورده می شود، نگاهی نو و گویای همه جانبه نگری او است که البته بسیار درس آموز است.
«این عید سعید پانزده شعبان را به همه مسلمین و به همه ملت ایران تبریک عرض می کنم. ماه شعبان ماه بزرگی است که در آن، در سوم آن، بزرگ مجاهد عالم بشریت[حضرت حسین(ع)] متولد شد و در پانزده آن، حضرت مهدی موعود- ارواحنا له الفداء- پا به عرصه وجود گذاشت. و قضیه غیبت حضرت صاحب، قضیه مهمی است که به ما مسائلی می فهماند. مِن جمله اینکه برای یک همچو کار بزرگی که در تمام دنیا عدالت به معنای واقعی اجرا بشود در تمام بشر نبوده کسی الّا مهدی موعود- سلام اللَّه علیه- که خدای تبارک و تعالی او را ذخیره کرده است برای بشر. هر یک از انبیا که آمدند، برای اجرای عدالت آمدند و مقصدشان هم این بود که اجرای عدالت را در همه عالم بکنند لکن موفق نشدند. ... و آن کسی که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد[ حضرت مهدی "عج" است]، نه آن هم این عدالتی که مردم عادی می فهمند که فقط قضیه عدالت در زمین برای رفاه مردم باشد بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت.
انسان اگر هر انحرافی پیدا کند، انحراف عملی، انحراف روحی، انحراف عقلی، برگرداندن این انحرافات را به معنای خودش این ایجاد عدالت است در انسان. اگر اخلاقش اخلاق منحرفی باشد، از این انحراف وقتی به اعتدال برگردد، این عدالت در او تحقق پیدا کرده است. اگر در عقاید یک انحرافاتی و کجی هایی باشد، برگرداندن آن عقاید کج به یک عقیده صحیح و صراط مستقیم، این ایجاد عدالت است در عقل انسان. ... چون حضرت صاحب- سلام اللَّه علیه- این معنا را اجرا خواهد کرد و در تمام عالم زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد به همه مراتب عدالت، به همه مراتب دادخواهی، باید ما بگوییم که عید شعبان، عید تولد حضرت مهدی- سلام اللَّه علیه- بزرگترین عید است برای تمام بشر.
وقتی که ایشان ظهور کنند- ان شاء اللَّه خداوند تعجیل کند در ظهور او- تمام بشر را از انحطاط بیرون می آورد، تمام کجی ها را راست می کند: یَمْلأُ الأَرْضَ عَدْلًا بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً همچو نیست که این عدالت همان که ماها از آن می فهمیم که نه یک حکومت عادلی باشد که دیگر جور نکند آن، این هست اما خیر، بالاتر از این معناست. معنی یَمْلَأُ الأَرْضَ عَدْلًا بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً الآن زمین و بعد از این، از این هم بدتر شاید بشود، پر از جور است، تمام نفوسی که هستند انحرافات در آنها هست. حتی نفوس اشخاص کامل هم در آن انحرافاتی هست و لو خودش نداند. در اخلاقها انحراف هست، در عقاید انحراف هست، در اعمال انحراف هست و در کارهایی هم که بشر می کند انحرافش معلوم است. و ایشان مأمورند برای اینکه تمام این کجیها را مستقیم کنند و تمام این انحرافات را برگردانند به اعتدال که واقعاً صدق بکند یَمْلَأُ الأَرْضَ عَدْلًا بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً. از این جهت، این عید، عید تمام بشر است.» (صحیفه امام، ج12، ص:480 و481 و482)
منبع: پرتال امام خمینی(ره)
انتهای پیام/