دکتر روحانی مهاباد را سرزمین سرداران و سربازان بزرگ و دیار مرزداران غیور خواند و گفت:خوشحالیم که همزیستی مسالمت آمیز بین اقوام مختلف برقرار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ؛ رییس جمهور در استادیوم آزادی شهرستان مهاباد در جمع مردم انقلابی و خونگرم این شهر سخنرانی کرد.

رییس جمهور ، مهاباد را مرکز ادب کردی این سرزمین عنوان کرد و گفت : این شهر سرزمین شعرا، علما، نویسندگان،سرداران و سربازان بزرگ و دیار مقاومت ایران اسلامی و سرزمین مرزداران غیور است.

وی گفت : جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظام برگزیده همه اقوام و همه بخشها نه تنها به فکر مردم و ملت خودش است بلکه به ندای مظلومیت مردم منطقه هم جواب مثبت داده است .

روحانی افزود : آن روز که اربیل و بغداد و دمشق با حضور گروهکهای تروریستی داعش و جبهه النصره و امثال آنها ، در خطر سقوط قرار گرفتند این ایران بود که به ندای مظلومیت آنها پاسخ گفت و آنها را نجات داد.

رییس جمهور با بیان اینکه امروز باید امنیت و سرزمین و ثبات اسلامی را با کشورهای اسلامی مقایسه کنیم، گفت : من از شما می پرسم اکنون امنیت و بالندگی و سرزندگی مردم کرد در ایران عزیز بیشتر است یا مردم کرد در عراق و سوریه و ترکیه ؟

رییس جمهور همچنین گفت : هم اکنون در استان آذربایجان‌غربی یک همزیستی مسالمت آمیز را بین شیعه و سنی و کرد و ترک و فارس و بین اقوام مختلف شاهدیم.

روحانی با بیان اینکه در این کشور یک قانون اساسی حاکم است و یک رهبری بزرگ پرچمدار انقلاب ایران است افزود : ما فقط در سایه وحدت می توانیم پیشرفت کنیم و باید با همسایگانمان ارتباطی سازنده و دوستانه داشت باشیم.

روحانی با بیان اینکه شیعه و سنی در حقوق شهروندی برابرند و نباید تبعیضی بین مذاهب و اقوام قایل شویم گفت : من به صراحت و به عنوان رییس جمهور ایران و رییس شورای عالی امنیت ملی اعلام می کنم که در ایران هیچکس حق ندارد بین مردم با مذاهب و اقوام مختلف امتیاز و یا تبعیضی قائل شود چرا که اصل در مسئولیت ، شایستگی است و بس.

وی گفت : هر کس در ایران در هر نقطه ای دارای شایستگی بالاتری است باید برای کار و مسئولیت متناسب با شایستگی اش ؛ زمینه فعالیت و بالندگی برایش مهیا شود.

رییس جمهور تصریح کرد : برای من کافی نیست که در میان سفرای ما فقط یکی از سفیران از اهل سنت و از کردستان باشد و یا فقط یک معاون کرد در یک وزارتخانه ی ما وجود داشته باشد.

روحانی با بیان اینکه مردم این منطقه ، مردم خونگرم و ایستاده ای هستند که در 37 سال بعد از انقلاب اسلامی هرگز در برابر توطئه های دشمنان سر تسلیم فرود نیاورده اند افزود : مرزداران غیور دفاع از سرزمین ایران اسلامی همین مردمی هستند که دست رد به سینه ی آنهایی زدند که می خواستند ندای تفرقه در این سرزمین سردهند و این مردم از روز اول انقلاب حافظ سرزمین و شهر و استان خود بودند بودند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به توطئه های تفرقه افکنانه دشمنان اظهار کرد : امروز برای همه جهانیان روشن است که دشمنان ملت های منطقه و دشمنان اسلام و مسلمانان همواره به دنبال ایجاد تفرقه بین مردم متحد و یکپارچه هستند تا از این شکاف علیه منافع ایران عزیز سوء استفاده کنند .

رییس جمهور اضافه کرد : در بین اقوام ما نباید هیچگونه تفاوتی وجود داشته باشد چرا که ما قبل از هرچیز مسلمان و ایرانی هستیم و قومیت در درجه سوم اهمیت قرار دارد.

وی قومیتهای مختلف را به گلهایی رنگارنگ در یک باغ بزرگ تشبیه کرد که ما باید اول به فکر حفظ باغ باشیم .

روحانی با بیان اینکه واحد عظیم پتروشیمی با تولید سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن به رشد و توسعه بیشتر منطقه خواهد انجامید گفت : ایجاد پتروشیمی مهاباد تازه ، قدم اول است و ایجاد اشتغال از طریق صنایع پایین دستی پتروشیمی در مراحل بعدی قرار دارد.

وی افزود : جمهوری اسلامی ایران برای صنعتی کردن مناطق کردنشین ، اشتغال جوانان و توسعه گردشگری در این مناطق همه ی تلاش خود را به کار خواهد بست.

رییس جمهور به اهمیت آرامش و امنیت در این منطقه اشاره کرد و گفت : اگر این منطقه توسعه و آرامش می خواهد راهی جز پیمودن مسیر اعتدال و میانه روی ندارد.

وی با محکوم کردن افراطی گری و خشونت گفت : افراطی گری های مذهبی ، قومی ، سیاسی و جناحی چیزی جز ویرانی برای مردم به همراه ندارد و در سایه وحدت ، برادری ، اعتدال و دوری از افراط و خشونت است که می توانیم امنیت را برای خود و فرزندانمان به ارمغان بیاوریم.

رییس جمهور با اشاره به اصل 15 قانون اساسی گفت : من اینجا اعلام می کنم که نخبگان جامعه باید در امنیت کامل باشند و مردم و اقوام مختلف ما در کشور باید بتوانند زبان مادری خود را به خوبی بیاموزند و همه ی ما باید به اصل 15 قانون اساسی پایبند باشیم.

وی با اشاره به ایجاد مراکز آموزش زبان مادری از جمله ترکی و کردی در استانهای کردستان ، آذربایجانشرقی ، اردبیل و آذربایجانغربی ، اضافه کرد : با وزارت آموزش و پرورش در حال تدوین اجرای اصل 15 قانون اساسی هستیم .

وی در پایان با قدردانی از مهمان نوازی و استقبال گرم مردم انقلابی مهاباد از رییس جمهور و هیأت دولت گفت : امروز در حافظه تاریخی من یک روز به یاد ماندنی از مهمان نوازی گرم مردم دلیر مهاباد ثبت شده است و هر کاری که این دولت بخواهد برای مردم عزیز این منطقه انجام دهد بدون منت و به عنوان وظیفه اصلی خواهد بود.

انتهای پیام/ف

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.