اویل پرایس: بهای پایین نفت چگونه مازاد تولید را کاهش می‌دهد؟+ نمودار

اویل پرایس در گزارشی به چگونگی کاهش مازاد تولید نفت در پی تنزل بهای طلای سیاه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی اویل پرایس در گزارشی به قلم "جیمز همیلتون" نوشت: تولیدات نفت جهان در سال‌های 2005 تا 2013 (1384 تا 1392) افزایش چشمگیری یافت. این دوران با مصرف بی‌رویه کشورهای در حال توسعه که با سرعت در مسیر رسیدن به رشد اقتصادی گام بر می‌داشتند، همراه شد. به عنوان مثال واردات نفت چین از سال 2005 تا 2008 یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت و در سال‌های 2008 تا 2013، دو میلیون بشکه نفت دیگر به واردات روزانه این کشور افزوده شد.

نمودار واردات نفت چین (از ژانویه 1992 تا ژانویه 2016 در مقیاس میلیون بشکه در روز):

اویل پرایس: بهای پایین نفت چگونه مازاد تولیدات را برطرف می‌کند؟+ نمودار

چین چگونه توانست این حجم بالا از نفت را به کشور وارد کند در حالیکه سطح تولیدات در دیگر نقاط جهان فقط اندکی افزایش یافت؟ پاسخ این است که حجم مصرف نفت در آمریکا، اروپا و ژاپن کاهش یافت. دلیل آنکه مردم در این کشورها از حجم مصرف نفت خود کم کردند، بالا رفتن بهای طلای سیاه در سال‌های 2007 تا 2013 بود. 

نمودار مصرف نفت در آمریکا (از ژانویه 1992 تا ژانویه 2016 در مقیاس میلیون بشکه در روز):

اویل پرایس: بهای پایین نفت چگونه مازاد تولیدات را برطرف می‌کند؟+ نمودار

اما در چند سال اخیر تولیدات نفتی جهان به طرز چشمگیری کاهش یافت. در سال‌های 2013 و 2014 دلیلی اصلی کاهش تولیدات نفت در جهان، افزایش تولیدات نفت شیل آمریکا بود.
تولیدات نفتی جهان در سال 2015 رشد کرد و عراق تولیدات خود را افزایش داد. با توجه به لغو تحریم‌های اقتصادی ایران، انتظار می‌رود این کشور تولیدات نفتی خود را در سال 2016 افزایش دهد و به یکی از عوامل مازاد تولید در بازارهای جهانی تبدیل شود.

نمودار روند تولیدات نفتی عراق (از سال 1975 تا 2015 در مقیاس هزار بشکه در روز):

اویل پرایس: بهای پایین نفت چگونه مازاد تولیدات را برطرف می‌کند؟+ نمودار

مازاد نفت تزریق شده به بازار از سوی آمریکا، ایران و عراق، بهای جهانی طلای سیاه را به شدت کاهش داد. در مقابل تقاضا برای خرید نفت بار دیگر افزایش یافت. مصرف نفت آمریکا در 12 ماه گذشته روزانه 800 هزار بشکه بیشتر از سال 2013 بود که معادل 4 درصد رشد است. تعداد سفر آمریکایی‌ها با خودرو نیز در مدت یاد شده 6 درصد افزایش یافت.

پایین بودن بهای جهانی نفت، تقاضا برای خرید آن را افزایش می‌دهد و طبیعی است که منابع نفتی به مرور کم و کمتر می‌شود. آزانس بین المللی انرژی پیش‌بینی کرد تولیدات نفت شیل آمریکا روزانه حدود یک میلیون بشکه در مقایسه با سال گذشته کاهش می‌یابد.

عوامل یاد شده در بهبود بهای نفت موثر هستند بطوریکه نفت 30 دلاری در ابتدای سال جاری میلادی، هم‌اکنون به بشکه‌ای نزدیک به 50  دلار رسیده است. بهای 50 دلاری نفت به اندازه‌ای است که کاهش تولیدات نفت شیل آمریکا را توجیه کند. وجود ثبات منطقه‌ای به ویزه در ایران و عراق هم می‌تواند چشم‌انداز تولیدات بیشتر نفتی را به همراه داشته باشد و انتظار نمی‌رود بازارهای جهانی در ادامه سال با کمبود منابع نفتی مواجه شوند. فقط برخی حوادث ناگهانی ممکن است توازن بوجود امده در بازار را برهم زند. به عنوان مثال درگیری‌های داخلی نیجریه موجب شود روزانه یک میلیون بشکه از تولیدات نفتی این کشور کاسته شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار