معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه استقرار صنایع از مهمترین دلایل آلودگی هوای تهران هستند، گفت :اکنون شاهد استقرار فرا گنجایشی آنها در پایتخت هستیم.

استقرار صنایع در تهران،به فراتر از گنجایش آن رسیده استمصطفی سرمدی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص استقرار واحد های صنعتی در استان تهران اظهار داشت :از سال 46 ظرفیت تهران برای گنجاندن واحد های صنعتی به اتمام رسیده که درپی این موضوع، قانون محدودیت استقرار صنایع در شعاع 120 کیلومتری در همین سال تصویب شد. 

وی با بیان اینکه اجرای محدودیت استقرار 120 کیلومتری صنایع در تهران به فراموشی سپرده شده بودند، تصریح کرد :هم اکنون با استقرار بیش از گنجایش صنایع در تهران مواجه هستیم.
 
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه استقرار صنایع به عنوان یکی ازمنابع آلوده کننده هوای کلان شهری همچون تهران محسوب می شود، گفت :جهت جابجایی صنایع به استان های دیگر و یا شهرک های صنعتی موارد تشویق همانند: خرید اقساطی زمین، معافیت مالیاتی و ارتقا گواهی فعالیت به پروانه بهره برداری از جمله گزینه های تشویقی برای واحد های صنعتی استفاده می شود.
 
سرمدی درباره واحد های صنعتی استان تهران با بیان اینکه طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، 17 هزار واحد صنعتی شناسنامه دار در حال فعالیت هستند،تصریح کرد: این در حالی است که 3 الی 4 برابر این تعداد واحد غیر مجاز در استان تهران مستقر هستند.
 
وی با اشاره به اینکه واحد های صنعتی غیر مجاز در واقع در حق واحدهای مجاز اجحاف می کنند اذعان داشت :تعداد قابل توجهی از این واحد ها از اتحادیه صنفی مجوز فعالیت دارند و با دور زدن قانون شروع به فعالیت می کنند.
 
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران بیان داشت :متاسفانه محیط زیست طبق قانون در جهت استقرار نظام صنفی و واحد های آن نظارتی ندارد، که همين امر سبب پیدایش لکه های صنعتی غیر مجاز و آلاینده در سطح شهر تهران شده است.
 
سرمدی ادامه داد :محیط زیست در برابر آلودگی زیست محیطی واحد های آلاینده مجاز و غیر مجاز موظف است تا رفع آلودگی کند و ما در حال انجام این تکلیف در خصوص صنایع تهران هستیم.
 
وی گفت :استقرار صنایع به معنی افزایش توسعه و بارگذاری جمعیت است، در حالیکه ساختار محیط زیست تهران دیگر قابلیت این اتفاق را ندارد، چرا که با ورود صنایع و فراهم ساختن امکانات خدماتی زیر بنائی چون آب، گاز، برق و موارد دیگر، شاهد اثرات مخرب زیست محیطی بوده و با مهاجرت و افزایش جمعیت ساکن و مشکلات رفاهی آنها مواجه خواهیم شد در حالیکه مدتها از ظرفیت بارگذاری تهران گذشته است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار