وب‌سایت اُیل‌پرایس در گزارشی به دلایل نیاز جهان به نفت 120 دلاری اشاره کرد.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اُیل‌پرایس، زندگی با نفت 30 دلاری یا نفت 50 دلاری تفاوت چندانی ندارد. اغلب تجارت‌ها نمی‌توانند از نفت 30 دلاری سودی به دست آورند؛ اما آیا نفت 50 دلاری به حل مشکل کمک می‌کند؟

پاسخ نگارنده گزارش به این سوال «نه» است و برای توجیه جواب خود اینگونه استدلال می‌کند: زمانی که بهای نفت بالای بشکه‌ای 100 دلار بود، اغلب افراد در کشورهای مختلف از آن سود می‌بردند: 

بخشی از آن به کارکنان شرکت نفت که مسئول استخراج طلای سیاه بودند تعلق می‌گیرد. بخشی از درآمدها نیز به شرکت‌های پیمانکاری که به استخراج نفت کمک می‌کردند، داده می‌شود.

خرید کالاهایی مانند لوله‌های فولادی که محصولات دیگر شرکت‌ها هستند نیز بخشی از درآمدها را به خود اختصاص می‌دهد و در اختیار کارکنان این شرکت‌ها قرار می‌گیرد. شرکت‌های نفتی مالیات پرداخت می‌کنند که صرف بودجه‌رسانی به برنامه‌های گوناگون مانند ساخت جاده‌ها، مدرسه‌ها و غیره می‌شود. در واقع از این طریق بخشی از درآمد در اختیاد مردم عادی قرار می‌گیرد.

حال باید توجه داشت کاهش بهای نفت به 50 دلار تأثیر منفی شدیدی بر درآمد مردم دارد و ضربه بزرگی به آنها وارد می‌کند. همچنین افراد زیادی کار خود را از دست می‌دهند.

گرچه اخیراً بهای نفت از 30 دلار به 50 دلار افزایش یافته است؛ زمینه افزایش تولید را فراهم نمی‌کند. متأسفانه کاهش بها، تنها به نفت محدود نمی‌شود حتی گاز طبیعی و زغال سنگ نیز دچار این مشکل شده‌اند. 

به گفته نگارنده گزارش کاهش قیمت‌ها توانایی جهان را برای تولید کالا و خدمات‌رسانی کاهش می‌دهد. همچنین اندازه اقتصاد جهان کوچک خواهد شد. این موضوع در جهانی که سرمایه‌گذاران برای به دست آوردن سود نیازمند افزایش رشد اقتصادی هستند، بسیار منفی است.

نگارنده گزارش می‌نویسد: بهای 50 دلاری نفت هنوز هم خیلی کم است. حتی پیش از کاهش بهای طلای سیاه، تولید کنندگان برای ادامه خط تولید خود برخی هزینه‌ها را حذف می‌کردند. در آن زمان بهای تولید طلای سیاه دست‌کم بشکه‌ای 120 یا 130 دلار بود. البته در حال حاضر فقط بهای 120 تا 150 دلاری باعث می‌شود شرکت‌های نفتی بدون افزایش بدهی‌های خود تولید طلای سیاه را توسعه دهند. اما مشکل این است که این بها برای مصرف کننده‌ها زیاد است. زیرا درآمد افراد هم‌زمان با افزایش بهای نفت بالا نمی‌رود. در نتیجه مردم وادار به کاهش هزینه‌کردِ خود می‌شوند که به رکود و درنهایت کاهش بهای نفت منجر می‌شود.

نگارنده گزارش در پایان می‌نویسد: ما به وضوح در نقطه‌ی حساسی از تاریخ جهان قرار داریم. شبکه اقتصادی ما از آنچه اغلب محققان فکر می‌کردند پیچیده‌تر است.  به نظر می‌رسد به جای اینکه بهای زیاد طلای سیاه به اقتصاد جهان صدمه بزند، کاهش بهای آن شرایط را وخیم می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار