عربستان قصد دارد برای جبران کسری بودجه خود در نتیجه سقوط بهای نفت، 15 میلیارد دلار اوراق قرضه بفروشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ سی‌ان‌ان مانی در گزارشی به فروش اوراق قرضه عربستان پرداخت و نوشت: "جان اسفاکیاناکیس،" یکی از مقامات پیشین در وزارت دارایی عربستان، اعلام کرده است این کشور تا چند ماه آینده مجبور به فروش حجم قابل توجهی از اوراق قرضه خود خواهد بود.  یک مقام اگاه دیگر در این وزارتخانه نیز به سی‌ان‌ان مانی گفته است عربستان برنامه فروش 15 میلیارد دلار اوراق قرضه را در دستور کار خود دارد. 

وزارت دارایی عربستان و سفارت این کشور در واشینگتن حاضر به ارائه توضیحاتی درمورد این خبر به شبکه بلومبرگ نشدند؛ اما موضوع فروش اوراق قرضه را نیز تکذیب نکردند.

برخی از کارشناسان معتقدند فروش اوراق قرضه عربستان به منزله رکود اقتصادی این کشور نیست؛ بلکه این کشور قصد دارد در شرایطی که بهای جهانی نفت کاهش یافته است، دارایی‌های خود را از شکلی به شکل دیگر درآورد. 5 سال پیش که عربستان در اوج ثروت از ناحیه فروش نفت قرار داشت کسی فکرش را هم نمی‌کرد به اوراق قرضه نیاز پیدا کند؛ اما نوسانات بهای نفت، تمام معاملات آل سعود را برهم زد.

سه چهارم درآمدهای عربستان به فروش نفت وابسته است و از زمانیکه بهای جهانی نفت 23 درصد سقوط کرد، ریاض با 100 میلیارد دلار کسری بودجه مواجه شد. با وجود اینکه عربستان مجبور به خرج کردن 140 میلیارد دلار از ذخایر ارزی‌اش شده است؛  هم‌اکنون 600 میلیارد دلار ذخایر ارزی در اختیار دارد. صندوق بین‌المللی پول هشدار داد اگر عربستان به همین شیوه کسری بودجه خود را برطرف کند به زودی تمام ذخایر ارزی خود را از دست خواهد داد.

قطر به عنوان یکی دیگر از اعضای اوپک و درحالیکه ذخایر نفتی‌اش فقط یک سوم منابع عربستان است، مجبور به فروش 9 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود شد. به همین دلیل ممکن است فروش 15 میلیارد دلار از ذخایر ارزی عربستان نتواند کمک چشمگیری به حل بحران کسری بودجه این کشور کند.

عربستان همچنین قصد دارد بخشی از سهام شرکت نفتی آرامکو را به بخش خصوصی واگذار کند. این شرکت به تنهایی تولیدکننده 12 درصد از تولیدات نفت جهان است و پذیرفتن فروش بخشی از سهام آن برای ریاض تصمیم آسانی نبود. عربستان سال گذشته، و پس از 8 سال، مجبور به فروش 4 میلیارد دلار از اوراق قرضه داخلی این کشور شد و اگر اقدام به فروش اوراق قرضه خارجی کند، این نخستین بار در تاریخ کشور پادشاهی سعودی خواهد بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار