اگر دولت و مردم به این باور و یقین برسند كه مسجد با كاركردهای ذكرشده می‌تواند وجود داشته و تقویت شود، بسیاری از هزینه آسیب‌های اجتماعی از دوش دولت و جامعه برداشته خواهد شد.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز به مناسبت دهه تکریم و غبارروبی مساجد در یادداشتی به مرور کارکردهای گوناگون مسجد پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

در دهه تكریم و غبارروبی مساجد قرار داریم. فرصتی است تا در ایام ماه مبارك رمضان مروری بر نقش محوری مسجد در ساختن آینده‌ای روشن داشته باشیم و قبل از اینكه به غبارروبی و نظافت ظاهری مسجد بپردازیم ـ كه این نقش را خادم مسجد بهتر از دیگران انجام می‌دهد ـ به فكر غبارروبی ذهن و عملكرد گذشته باشیم و با رویكردی نو و متفاوت با تزریق خون تازه دركالبد مساجد عملكرد آن را ارتقاء دهیم و این نقش زمانی محقق می‌شود كه مسجد كاركردهای عبادی و اجتماعی و فرهنگی و آموزشی و سیاسی خود را به‌طوركامل و درست ایفا نماید.

نقش عبادی:

ـ اقامه نماز اول وقت به جماعت در سه وعده صبح و ظهر و شب. در واقع مسجدی كه نماز صبح نداشته باشد -كه متاسفانه امروزكم نیستند- نقش عبادی خود را ناقص انجام داده است و یا اذان حلقومی توسط نمازگزاران به نوبت به خصوص نوجوانان و جوانان كه از این ثواب بی‌نظیر تعداد بیشتری بهره‌مند شوند نه پخش اذان رادیویی و یا نمازهای غیرطولانی و وقت‌گیر -بخصوص در ادارات و مساجد بازار)

ـ‌ برگزاری دوره‌های مهارت‌های دعوت فرزندان و خانواده به نماز و مسجد، سخنرانی و ارایه مطالب درخصوص آثار و بركات نماز در زندگی شخصی و اجتماعی.

نقش اجتماعی:

ـ كمك به حل اختلاف خانوادگی به‌خصوص جلوگیری ازطلاق، كمك به آشتی دادن خانواده‌های قهركرده، همسریابی درجهت ترویج ازدواج آسان، كلاس‌های مشاوره و روانشناسی زوج‌های جوان در جهت تحكیم خانواده و برنامه‌های تشویقی برای فرزندآوری،

ـ كمك به ترك اعتیاد معتادان محل و اشتغال‌یابی

ـ رابط بین خانواده‌های محروم و معلول و نیاز به مساعدت با نهادهای خدماتی همچون كمیته امداد و بهزیستی و...

ـ شركت در مراسم‌ها واحساس مسئولیت در شادی وغم خانواده‌های اطراف مسجد

ـ بیان مطالب و اطلاع‌رسانی در آسیب‌های فضای مجازی و ماهواره درگسست‌های خانواده

نقش فرهنگی و آموزشی:

ـ‌ پیوند بین مسجد و مدارس محل از طریق حضور امام جماعت در مدرسه و دعوت از مدیران و معلمان و اولیاء ودانش‌آموزان جهت اختصاص بخشی از فعالیت‌های فوق برنامه وآموزشی با محوریت مسجد، مثلا تقدیر از نخبگان ورزشی و علمی و اخلاقی دانش‌آموزان به همراه اولیاء در مسجد بعد از نماز مغرب وعشاء

ـ تشكیل گروه‌های ورزشی و هنری

ـ برگزاری كلاس‌های تقویتی و آموزشی، استفاده از دانش‌آموزان و جوانان در تركیب هیأت امناء و نقش‌دهی آنان در برنامه‌ریزی و دعوت همسالان به مسجد

ـ درس سحرخیزی و نشاط با حضور معلمین و دانش‌آموزان به نوبت در نمازهای صبح مساجد و سپس ورزش صبحگاهی

نقش سیاسی:

مسجد باید محلی باشد كه متقن‌ترین و به‌روزترین تحلیل‌های وقایع ملی و بین‌المللی را برای مخاطبین ارایه نماید و نباید بی‌تفاوت باشد، زیرا كه از صدر اسلام تا حالا مسجد مهمترین پایگاه سیاسی و مركزثقل تحولات بوده و هست. مسجد باید محل پرورش مدیران لایق و شایسته برای مسئولیت‌های اجرایی نظام باشد.

مسجد باید روحیه استكبارستیزی به خصوص علیه آمریكا و اسرائیل و تعصب اسلامی‌ایرانی و روحیه انقلابی را در نمازگزاران تقویت نماید و رشد دهد.

بُعد ساختاری:

ساختمان مسجد باید ساده و زیبا و بدون تجملات اضافی باشد و نیز شرایط مساوی برای خواهران و برادران داشته باشد. همچنین مناسب‌سازی ورودی‌ها برای جانبازان و معلولین جسمی و حركتی در نظر گرفته شود، به‌طوری كه ویلچری‌ها یا نابینایان بتوانند به راحتی از امكانات وضوخانه و دستشویی وعبادی مسجد بهره‌مند شوند.

و همه این نقش‌های مفید و مؤثر مسجد وقتی محقق می‌شود كه امام جماعتی عاشق و فارغ و دلسوز و جوان و باسواد و با انگیزه به مثابه یك طبیب معنوی حضور داشته باشد و به نظر امروز ضرورت مركز یا موسسه‌ای برای تربیت و آموزش و توانمندسازی امامان جماعات مساجد احساس می‌شود تا هم در ابتدای ورود و هم در ادامه با دوره‌های بازآموزی توانمند و به‌روز شوند. و اگر دولت و مردم به این باور و یقین برسند كه مسجد با كاركردهای ذكرشده می‌تواند وجود داشته و تقویت شود، بسیاری از هزینه آسیب‌های اجتماعی از دوش دولت و جامعه برداشته خواهد شد.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار