روسای دولت‌های افغانستان و هند امروز رسما سد سلما را افتتاح می‌کنند

سد دوستی افغانستان و هند "بند سلما" امروز شنبه (۱۵ جوزا) رسما از سوی روسای دولت دو کشور افتتاح می‌شود.

روسای دولت‌های افغانستان و هند امروز رسما سد سلما را افتتاح می‌کنند
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان روز گذشته (14 جوزا) به هدف افتتاح این سد وارد هرات شد و قرار است مودی نخست وزیر هند نیز امروز برای افتتاح این بند وارد هرات شود.

غنی گشایش سد سلما را سرآغاز یک فصل تازه برای توسعه کشور عنوان نموده و از تلاش های دولت هند برای ساخت این بند قدردانی کرده است.

وی در نشستی در هرات گفت:"فردا سد دوستی افغانستان وهندوستان را افتتاح می کنیم ، افتتاح این بند فصل تازه وامید های تازه یی را درکشور به وجود می آورد و این یک دست آورد بزرگ برای مردم است."

گفتنی است که احداث سد سلما از پروژه‌های بزرگ دولت محمد داوود، نخستین رئیس جمهوری افغانستان بود که در سال ۱۹۷۶ به کمک هند آغاز شد؛ روند ساخت این بند که به دلیل درگیری‌ها در افغانستان متوقف شده بود، بار دیگر در سال ۲۰۰۵ شروع شد.

سد سلما بزرگ‌ترین پروژه کشور هندوستان برای بازسازی افغانستان است که با ارزش ۳۰۰ میلیون دالر احداث شده است..

کار آب گیری ذخیره اصلی بند سلما از سال گذشته آغاز شد؛ذخیره اصلی سد سلما با ۲۰ کیلومتر طول و ۳ کیلومتر عرض، ظرفیت ۶۴۰ میلیون متر معکب آب را دارد که گفته می شد پر شدن کامل این ذخیره ۹ تا ۱۲ ماه را در بر خواهد گرفت.

مقام های افغان تاکید می کنند که بند سلما پس از پایان آب‌گیری، علاوه بر تامین آب مورد نیاز برای بیشتر از ۷۵ هزار هکتار زمین کشاورزی، ظرفیت تولید سالانه ۴۲ مگاوات برق را نیز دارا خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.