تماشاخانه های خصوصی باید نگاه ویژه ای به نمایش های آیینی و سنتی داشته باشند.

شهرام مسعودی کارگردان نمایش «بر پهنه دریا» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص وضعیت نمایش‌های آیینی سنتی عنوان کرد: با توجه به اینکه سنگلج خاستگاه نمایش‌های ایرانی است اما اینگونه نمایش‌ها در سالن‌های مختلف شهر مغفول واقع شده و کمتر تماشاخانه‌ها اینگونه آثار را به روی صحنه می‌برند. البته این تفکر مرزبندی نمایش‌های آیینی سنتی باعث شده مدیران مجموعه های تئاتری توجه کمتری به اجرای این آثار در سالن‌هایشان داشته باشند.

وی ادامه داد: این مرزبندی‌ها باید شکسته شود و تماشاخانه‌های خصوصی نگاه ویژه‌ای به نمایش‌های آیینی و سنتی داشته باشند. به گونه‌ای که برگزیده‌های جشنواره را در الویت اجرای سالن‌های خود قرار دهند.

مسعودی با اشاره به نمایش «پهنه دریا»  تصریح کرد: نمایش «پهنه دریا» نوعی تخت حوضی و سیاه بازی است. البته این شیوه اجرایی به روز شده و در این چند وقت هم هنرمندان بسیاری از جمله علی نصیریان و محمدرضا خاکی و حمید امجد مخاطبان کار ما بودند که به اتفاق این نوع شیوه اجرایی یعنی تلفیق سنت با مدرن را پسندیدند.

مسعودی استقبال مردمی از نمایشش را نسبی خواند و گفت: تئاتر جایی برای تبلیغ ندارد و ما هم دستمان به جایی بند نبود. به همین خاطر اوایل اجرا مخاطبان زیادی نداشتیم اما حالا که روزهای پایانی اجرا را سپری می‌کنیم، استقبال خوبی صورت گرفته. البته طی قراری که با مجموعه سنگلج داشتیم تا دو هفته دیگر اجرا تمدید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با اینکه همه می‌گویند کار نمایش‌های آیینی و تخت حوضی به پایان رسیده اما به نظر من این نوع نمایش‌ها همچنان پویاست و شعار ما هم از دیرباز این بوده که برای مخاطب ایرانی تئاتری ایرانی روی صحنه می بریم.

گفتنی است؛ نمایش «بر پهنه دریا» به نویسندگی و کارگردانی شهرام مسعودی با نگاهی به نمایشنامه‌ای به همین نام اثر اسلاومیر مروژک نوشته شده که در اجرای آن از تکنیک نمایش های تخت حوضی بهره گرفته شده است و از ۱۹ اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۰ تا هفته دیگر  در تماشاخانه سنگلج به صحنه می رود.

در این نمایش علی فتحعلی، علی برجی، شهرام مسعودی و داوود داداشی ایفای نقش می کنند. همچنین رضا صابری مشاور کارگردان، سیروس همتی طراح صحنه، مجید کوشانژاد و پوریا کاوه دستیاران کارگردان، مهتاب حسنی طراح لباس این اثر نمایشی هستند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار