تهدیدات ناشی از بدافزارهای"باج گیر"را جدی بگیریم

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی شهرستان بم شیوع حمله باج افزارها (Ransom Ware) در فضاهای مجازی را ناشی از سهل انگاری كاربران و عدم رعایت موارد ساده امنیتی برشمرد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سرگرد "عطاءالله اكبرزاده" در تشریح این خبر گفت: در حملات باج گیری مجرمین سایبری و هكرها وارد شبكه و سیستم های رایانه ای فرد شده و با انجام رمزنگاری، داده ها را از دسترس كاربر خارج و برای بازگشت آن ها و ارایه رمز معمولا درخواست باج به صورت پول های الكترونیكی و یا ارزهای بین الملی رایج می كنند. 

وی افزود: در صورت وقوع این نوع حملات به سیستم قربانی ، نرم افزارهای آنتی ویروس و آنتی تروجان هم قادر به بازگرداندن فایل های رمزشده توسط باج افزارها نیستند بلکه این نرم افزارها تنها قادر به شناسایی، پاك كردن، حذف یا قرنطینه فایل های مخرب بوده و عملاً فایل های رمز شده به طور دایمی از دسترس كاربر خارج می شود. 

رئیس پلیس فتا بم با بیان اینكه هدف باج افزارها كسب درآمد کاذب است، بیان داشت: حتی با قبول درخواست این مجرمین و پرداخت مبالغ خواسته شده باز هم فایل های رمز شده به صورت محدود در دسترس كاربر قرار گرفته و ممكن است مجرمین جهت افزایش دسترسی كاربر درخواست مبالغ بیشتری را نیز داشته باشند. 

سرگرد اكبرزاده در تشریح راه های انتقال بدافزارهای باج گیر به سیستم قربانی خاطرنشان ساخت: شایع ترین راه از طریق ارسال یك ایمیل دارای پیوست فایل اجرایی، عكس و غیره یا بدون پیوست به كاربر است و زمانی كه این ایمیل یا پیوست آن توسط کاربر باز شود بدافزار به سیستم وی وارد شده و گسترش می یابد. 

وی اضافه کرد: روش دیگر انتقال از طریق یك سایت یا وبلاگ و یا صفحه ای در شبكه های اجتماعی به سیستم های رایانه ای كاربر است و زمانی كه كاربر در این فضا نادانسته یك سند مانند كلیك روی یك لینك یا دانلود یك فایل را اجرا می كند بدافزار به سیستم وی وارد می شود که انتقال این بدافزار از طریق حافظه های جانبی سیار حاوی فایل های مخرب كه توسط افراد ناشناس به شما داده می شود نیز امكانپذیر است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار