انتقال دوباره نمایشگاه کتاب به مصلی امام خمینی (ره) جدی نیست

مسئله برگشت نمایشگاه کتاب به مصلی امام خمینی (ره) آنچنان که باید و شاید جدی و قطعی نیست.

علی‌اکبر اشعری سخنگوی شورای سیاست‌گذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در خصوص طرح مسئله برگشت نمایشگاه کتاب به مصلی امام خمینی (ره) به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: ممکن است که این مسئله از طرف یکی از افراد مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده باشد اما جدی نیست و تصمیم قطعی به حساب نمی‌آید.

وی افزود: در خصوص کتاب‌هایی که یک شبه به چاپ چندم می‌رسند نیز باید بگویم مشکل اصلی ما فقدان سامانه آماری دقیق است؛ یعنی نمی‌دانیم آنچه در شناسنامه کتاب آمده تا چه اندازه درست و صادقانه است. به طور مثال ممکن است میزان تیراژ یک کتاب در شناسنامه آن 1000 عنوان آمده باشد اما میزان دقیق آن 200 عنوان باشد.

این فعال عرصه نشر کشور اظهار داشت: ما مبنایی برای ارزیابی آنچه در حوزه چاپ و نشر کشور رخ می‌دهد نداریم.

اشعری خاطرنشان کرد: کتاب روزنامه نیست که به خاطر یک موضوع مهم مطرح شده در سطح جامعه در مدت زمان کوتاهی برای چندمین بار منتشر شود، این محصول فرهنگی به گونه‌ای است که به شرط فروش مناسب نیازمند مدت زمان نسبتا طولانی برای انتشار دوباره است؛ یعنی اگر بخواهیم کتابی را به چاپ‌های دوم و سوم برسانیم باید مدت زمان بیشتر از دو یا سه ماه را در نظر بگیریم. بنابراین انتشار چاپ دوم و سوم یک کتاب در مدت یک تا دو روز امکان‌پذیر نیست.

یادآور می‌شود در ماه‌های اخیر کتاب‌هایی از شاعران و نویسندگان کشورمان به صورت غیرقابل پیش‌بینی در دو تا سه روز به چاپ‌های دوم و سوم رسیدند، از این شاعران می‌توان به علیرضا آذر و فاضل نظری اشاره کرد. البته برخی از صاحب‌نظران معتقدند که کتاب‌های این افراد به دلیل سبک خاص کاری‌شان و علاقه مردم به این سبک‌ها پرفروش شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار