در دنیای امروز پارک‌هایی به عنوان حلقه‌ای از زنجیره توسعه اقتصادی شکل گرفتند که با تمام مشکلات سر راه خود اما برای کشور ثروت اندوزی می کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، شاید تمام شور و شوق یک کودک بازی در پارکها باشد، پارکهایی که با انواع و اقسام وسایل بازی رنگارنگ شدند و هر کودکی را به وسوسه می اندازند؛ اما چند سالی است با یک فکر نو، پارکهایی مزین به علم و دانش برای بزرگسالان و به وی‍ژه قشر جوان راه اندازی شده تا علاوه بر افزایش بیش از پیش دانش و مهارت فرد دانشجو، جامعه هم از کنار آنها به رونق و تولیداتی تازه برسد.

پارک‌هایی که دانش درآنها به بازی گرفته می شود/ درآمدهای میلیارد دلاری از پارک های علم و فناوری

درواقع پارک‌های علم و فناوری به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی و حلقه‌ای از زنجیره توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری، شکل گرفتند، در تعریفی دیگر، پارک علم و فناوری سازمانی است که با هدف افزایش ثروت در جامعه توسط متخصصان حرفه‌ای مدیریت می‌شود و جریان دانش و فناوری را میان دانشگاه‌ها، موسسات تحقیق و توسعه، شرکت‌های خصوصی و بازار به حرکت می‌اندازد.

این گونه پارک‌ها از طریق مراکز رشد، سازمان‌های نوآور را تقویت کرده و فرایندهای زایشی را تسهیل می‌کند. تعمیق ارتباط بین دانشگاه‌ها، سازمان‌های تحقیقاتی، واحدهای تولیدی و مراکز تصمیم‌گیری دولتی در جهت توسعه فناوری و علوم کاربردی، از جمله اهداف ایجاد و توسعه پارک‌های علم و فناوری است.

به نام پارک و به کام کارآفرینان
پارک علم و فناوری محیطی است که در آن واحدهای تحقیقاتی مستقل و یا وابسته به سازمان‌ها و صنایع، مجتمع شده و زیر پوشش و حمایت قرار می‌گیرند تا به خلاقیت و نوآوری بپردازند. از طرف دیگر پارک‌های فناوری به عنوان ابزار جلب شرکت‌های مبتنی بر فناوری پیشرفته در سطح بین‌المللی شناخته می‌شوند و علاوه برآن محملی برای جذب متخصصان و دانشمندان و توسعه فعالیت کارآفرینان هستند. 

همچنین شکل‌گیری و توسعه بسیاری از پدیده‌های نوظهور تکنولوژیکی از درون این پارک‌ها است و دولت‌ها می‌کوشند با ایجاد محیطی مناسب، شرایط کار و فعالیت( برای شرکت‌های کوچک و متوسط) و جذب شرکت‌های بین‌المللی مبتنی بر فناوری را فراهم کنند؛ از این رو بیش از 800 پارک علم و فناوری در بیش از 55 کشور جهان ایجاد شده و بیش از این مقدار در حال ساخت است که نشان از توجه کشورها به این نهاد اجتماعی مهم دارد.

قدرت تنها در دست یک سوم پارکهای ایران
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: متأسفانه در بحث اتخاذ استانداردهای بین‌المللی و منطقه‌ای، ارتباط با شرکت‌های صاحب برند و حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مشکلاتی را داریم. از 38 مورد پارک علم و فناوری تنها حدود یک سوم (12) کل پارک‌ها صاحب قدرت هستند؛ یک سوم دیگر در رده متوسط و یک سوم مابقی در وضعیت تقریبا مطلوب قرار دارند.

وی افزود: ایجاد اتحادیه بین شرکت‌های داخلی به منظور هم‌افزایی، برند‌سازی، شبکه‌سازی با شرکت‌های بیرونی بین‌المللی، حضور فعال در منطقه و سرمایه‌گذاری از جمله اقداماتی است که باید برای تقویت ارتباطات بین‌المللی و همچنین صاحب قدرت شدن تمام پارک‌های علم و فناوری انجام شود.

این شرکت‌ها معاف مالیاتی می شوند
رمضانعلی صادق زاده سرپرست معاونت آموزشی، پژوهشی و فناوری وزارت صنعت گفت: رسوخ دادن فناوری‌های نوین در صنایع موجود یکی از سیاست‌ها است که به عنوان یک صنعت دانش بنیان می توان از دستاوردهای آن استفاده کرد. بعضی شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری محصولاتشان را به تولید انبوه رسانده و ارزش افزوده زیادی را ایجاد کردند، طبیعی است که برای تقویت این تولیدات دانش بنیان باید در مکانیزم تعرفه ها از جمله تعرفه واردات تجدید نظر شود و میزان آن بالا رود.

احمدی بااشاره به فعایت دو هزار و 300 شرکت دانش بنیان نیز اظهار داشت: تلاشمان براین است که پار‌ک‌های درحال رشد، هم ردیف بودجه وهم مجوزهای ساخت و ساز را داشته باشند از این رو در ردیف بودجه امسال عددی را برای توسعه پارک‌ها در نظر گرفته‌ایم که در صورت تحقق بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره صادرات محصولات پارک‌های علم و فناوری افزود: طبق آخرین آمار تا نیمه سال گذشته این صادرات در حدود 85 میلیون دلار بوده که قطعا تا پایان سال بیش از این مقدار شده است؛ همچنین طبق قانون شرکت‌های دانش بنیان تا 10 سال از زمان تاسیس از معافیت مالیاتی برخوردار هستند.

سود صدور محصولات در جیب کیست؟
خسرو پیری مدیرکل برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم درگفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه بحث تعاملات بین المللی بعنوان بحثی پایه‌ای و زمان‌بر، در حال شکل گیری و گسترش است، اظهار داشت:‌ معتقدم شرکت‌های شکل گرفته در پارک‌های علم و فناوری از پتانسیل و توانایی بالایی برخوردار هستند به گونه‌ای که مثلا هم اکنون در حوزه IT سطح ما کمتر از سطح دنیای غرب نیست یا برخی شرکت های کوچک محصولات فناوری و انیمیشن خود را به کشورهای اروپایی صادر می کنند.

وی اعلام کرد: چون محصولات شرکت های دانش بنیان به کشورهای خارجی با واسطه صادر می شوند متاسفانه سود زیادی ندارد و باید این امکان را ایجاد کنیم که با بازار خودمان این صادرات مستقیما صورت گیرد.

ارتباطاتی که گم شده بودند
پیری درباره چالش‌های موجود در راه تعاملات بین المللی پارک‌های علم و فناوری گفت: اساسی ترین نکته، نبود ارتباطات بین المللی مناسب پارک‌های علم و فناوری است و باید با انجام مذاکرات همکاری ها را بیشتر کنیم.

پارک‌هایی که دانش درآنها به بازی گرفته می شود/ درآمدهای میلیارد دلاری از پارک های علم و فناوری

وی افزود: از این رو در وزارت علوم و بخصوص حوزه معاونت پژوهش و فناوری تلاش می کنیم، امکان ارتباط شرکت‌های ما با شرکت های خارجی فراهم شود و پارک‌ها و شرکت‌های دانش بنیان مستقر درآنها که توانایی لازم را در این زمینه دارند، خود را برای ایجاد کار مشترک یا همکاری آماده کنند.   

از بلوغ پارک‌ها تا ورود به دنیای اقتصاد 
مدیرکل برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم گفت: به بلوغ رسیدن پارک‌های علم و فناوری و از طرفی، قرار گرفتن تعاملات بین المللی بعنوان یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید باعث شد که به ارتباطات پارک‌ها و انتقال دانش و تکنولوژی آنها به سایر کشورها بیش از پیش توجه شود. 
وی عنوان کرد: این تعاملات بر اساس برد - برد است یعنی با قدرت تمام وارد بخش اقتصادی دنیا می شویم چرا که بعنوان مثال برخی کشورهای اروپایی در بازدید از پارک‌های علم و فناوری دانشگاه های ما این مسئله را اذعان داشتند که به برقراری یک رابطه تنگاتنگ با پارک‌های ما تمایل دارند.

همچنین محمد فرهادی وزیر علوم بیان کرد: در سفر به ترکیه قرار شد، 49 پارک فعال آن‌ها با پارک‌های علم و فناوری ایران فعالیت مشترک داشته باشند. درواقع تعداد بیشتر پارکهای علم و فناوری ترکیه در مقابل کیفیت پارک های ما قرار دارد.

مسئولان و متخصصان در جریان باشند 
بنابراین ازجمله اهداف ایجاد پارک‌های فناوری، افزایش نوآوری تکنولوژیک، توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی متخصصان است و بسیاری از سیاستگذاران از پارک‌های فناوری به عنوان بخشی از یک راهبرد اندیشمند و هماهنگ برای توسعه ملی یا منطقه‌ای نام می‌برند.اگرچه هر شهر یا کشوری ممکن است دلایل متفاوتی برای ایجاد پارک‌های فناوری داشته باشد، ولی عموما هدف اولیه از تشکیل یک پارک فناوری افزایش تعداد شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌محور است تا در یک محیط اقتصادی به فعالیت بپردازند؛ پس برداشتن چالش ها از سر راه این جریان موفق و نگاه درخور توجه به توانمندی‌های آن، همت مسئولان و متخصصان کشور را می طلبد. 

گزارش از محیامعصومی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.