رئیس اتحادیه لوازم خانگی، علت همگام نشدن کالاهای داخلی با مشابه خارجی را نبود دانش و تکنولوژی کافی در کشور دانست.

محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: کیفیت کالاهای تولید داخلی در بخش لوازم خانگی طی سه سال اخیر به صورت چشمگیری افزایش داشته است اما هنوز برای صادرات با کالاهای هم نام و مشابه فاصله زیادی دارند.

 وی علت همگام نشدن کالاهای داخلی با مشابه خارجی را نبود دانش و تکنولوژی کافی در کشور دانست و افزود: در لوازمی مانند اجاق گاز، لباسشویی دوقلو، آبگرمکن ایستاده پیشرفت‌ها بسیار ناچیزی داشتیم به طوری که این محصولات در کشور مشتریان زیادی ندارد. 

طحان‌پور اظهار داشت: اما فراموش نکنید اجاق گازهای تولید داخلی ما نسبت به کشورهایی همچون ترکیه، کره و چین دارای کیفیت بالاتر و بهتر است که در مقایسه با تولید کشورهای نام برده قیمت بسیار پایین‌تری هم دارد.

 وی تصریح کرد: مشتریان به جهت فضایی که آبگرمکن‌های ایستاده اشغال می‌کننده این محصول را تهیه نمی‌کنند و علاوه بر آن تولیدکنندگان نیز به دلیل حجم بالای مواد اولیه استفاده شده در ساختار این مدل از آبگرمکن‌ها تمایلی به هزینه کردن بالا ندارند. 

طحان‌پور عنوان کرد: در محصولات یخچال فریزر، لباسشویی و ظرفشویی تکنولوژی‌ها به اندازه‌ای نیست که بتوانیم این کالاها را به سایر کشورها صادر کنیم. 

وی تأکید کرد: ما تلاش می‌کنیم محصولات خود را به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر کنیم و تمایلی برای صادرات به عراق و افغانستان نداریم زیرا این دو کشور به علت اینکه تقاضای کالای بی‌کیفیت را دارند به صنعت لوازم خانگی ما صدمات بیشماری را وارد کرده‌اند. 

طحان‌پور گفت: یکی از لوازم خانگی که صادرات آن قابل توجه است مربوط به کولرهای آبی می‌شود که قطعات مورد نیاز را به سودان، افغانستان، عراق و کشورهای آسیای میانه ارسال کرده و پس از مونتاژ استفاده می‌کنند.

 وی یکی از دلایل عدم صادرات را قیمت تمام شده بالا در صنعت لوازم خانگی دانست و افزود: اگر برای ساخت از مواد اولیه ارزان قیمت هم استفاده کنیم اما باز هم بر کاهش قیمت تمام شده تأثیر نخواهد داشت. 

انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار