یک کیت آزمایش خون که قادر است بیماریهای عفونی از قبیل ویروس HIV و هپاتیت B را تنها طی دو ساعت تشخیص دهد، برنده جایزه مخترع اروپایی شد.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  دکتر «هلن لی»، برنده جایزه مخترع اروپایی به خاطر ابداع شیوه‌ای خاص برای آزمایش خون تشخیصی بیماری‌های عفونی شد.
 
حدود یک میلیون نفر در مالیوی با ویروس HIV زندگی می‌کنند که عامل بروز بیماری ایدز به شمار می‌رود.

 در مناطق روستایی آفریقا، به دلیل دور بودن آنها از شهرها و عدم دسترسی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، معمولا آزمایش ایدز صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین بسیاری از مبتلایان معمولا تا سال‌ها از بیماری خود مطلع نیستند.

جایزه مخترع اروپایی به یک دستگاه  خاص رسید +عکس

دکتر «هلن لی» معتقد بود که نوعی روش تشخیصی باید باشد تا در کشورهای در حال توسعه بتواند بسرعت و آسانی، ویروس ایدز و سایر بیماری‌های عفونی را شناسایی کند. چند سال بعد، او موفق به ابداع نوعی آزمایش خون موسوم به SAMBA شد.
 
روش ابداعی وی، به گونه‌ای ساده، آلوده بودن افراد به بیماری‌های عفونی و مؤثر بودن درمان را نشان می‌دهد. در این شیوه آزمایش خون، تنها با یک قطره خون گرفته‌شده از بیمار، نتیجه بعد از ۲ ساعت اعلام می‌شود.
 
محققان با این آزمایش علاوه بر تشخیص بیماری، می‌توانند مؤثر بودن راهکارهای درمانی یا مقاومت بیماران را نسبت به درمان شناسایی کنند. در واقع، این آزمایش مانند تست بارداری است، یک نوار به معنی منفی بودن آزمایش و دو نوار به معنی مثبت بودن آزمایش خون است.
 
دستگاه مخصوص این آزمایش ضد رطوبت و گرد و غبار است و هم دستگاه و هم کیت آزمایش در برابر گرمای آفریقا مقاومند. معرف یخ خشک داخل فشنگی و داخل دستگاه قرار می‌گیرد و فردی که از دستگاه استفاده می‌کند باید نحوه کار با آن را آموخته باشد. هر بار آزمایش ۱۷ دلار هزینه دارد و دستگاه هم با برق و هم با باتری کار می‌کند. در واقع، ویژگی منحصر به فرد این آزمایش، کاهش زمان بین دریافت خون برای آزمایش تا اعلام نتیجه است.
 
تاکنون از این آزمایش برای غربالگری حدود ۴۰ هزار نفر در مناطق روستایی آفریقا برای تشخیص ویروس HIV انجام شده است. آزمایش SAMBA با کسب دو سوم آرای اخذ شده به صورت آنلاین، توانست «جایزه مخترع اروپایی» را در سال ۲۰۱۶ از آن خود کند.

منبع:سلامت آنلاین
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.