وبسایت کلیولند: توافق هسته‌ای ایران شرایط خاورمیانه را تغییر داده است

گری سیک و فرانک ویزنر در یادداشتی به تاثیر توافق هسته ای ایران بر تحولات منطقه غرب آسیا پرداختند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان گری سیک، پژوهشگر ارشد موسسه تحقیقاتی خاورمیانه در دانشگاه کلمبیا، و فرانک ویزنر، مشاور امور بین الملل در یادداشتی، که در وبسایت «کلیولند» منتشر شده است، نوشتند: دو سال پیش، وقوع جنگی جدید در خاورمیانه امری محتمل بود. دولت ایران با وجود تحریم های شدید بین المللی همچنان بر ادامه فعالیت های هسته ای خود اصرار داشت. تعداد سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم در کمتر از یک دهه به بیش از 20000 عدد رسید. ذخایر اورانیوم غنی شده ایران با سرعتی بالا در حال رشد بود. اگرچه ایران اصرار داشت فعالیت های هسته ای این کشور صلح آمیز است، آمریکا و دیگر کشورهای جهان موافق این امر نبودند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در سال 2014 در مجمع عمومی سازمان ملل با نشان دادن کاریکاتوری مدعی شد ایران به خطری جدی برای بشریت تبدیل شده است. تحلیلگران نظامی معتقد بودند جنگ با ایران جنگی بزرگ و خانمان سوز خواهد بود.

گری سیک و فرانک ویزنر در ادامه این یادداشت نوشتند: در حال حاضر بسیاری از مشکلات خاورمیانه همچنان حل نشده باقی مانده است؛ اما خطر وقوع جنگی بزرگ با ایران در حال کمرنگ شدن است. آمریکا و کشورهای 1+5، تحت نظارت اتحادیه اروپا، برای رسیدن به یکی از پیچیده ترین توافق ها در تاریخ جهان با جمهوری اسلامی ایران مذاکره کردند. این توافق بسیاری از نگرانی ها درخصوص برنامه هسته ای ایران را کاهش داد. بر اساس این توافق، ایران تمامی فعالیت های غنی سازی خود را متوقف کرد. تاسیسات هسته ای فردو و هسته اصلی تاسیسات آب سنگین اراک را نیز تعطیل کرد. آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است.

در ادامه این یادداشت آمده است: توافق هسته ای ایران از این جهت موفقیت آمیز بود که تنها بر یک هدف واحد تمرکز داشت: محدود کردن توانایی ایران برای ساخت سلاح های هسته ای. این توافق به دنبال تغییر در ساختار دولت ایران و سیاست های خارجی این کشور نیست؛ این توافق با مسائل حقوق بشر در ایران مرتبط نیست و این کشور را در ساخت موشک های غیر هسته ای محدود نمی کند. از سوی دیگر، آمریکا و هم‌پیمانانش باید متعهد شوند ایران از منافع اقتصادی قید شده در توافق بهره‌مند خواهد شد؛ زیرا آمریکا پای حرفش ایستاده است. علاوه بر این، ما باید امتیازهایی برای ایران در نظر بگیریم تا انگیزه این کشور برای باقی ماندن بر سر تعهداتش بالا برود. به ادعای نگارندگان، بسیاری از ایرانی ها مخالف توافق هسته ای هستند و حتی مذاکره کنندگان را تحقیر می‌کنند.

گری سیک و فرانک ویزنر با اشاره به این نکته که ایران کشوری در حال گذار است، مدعی شدند: در حال حاضر، خاورمیانه در آتش جنگ می سوزد و ایران به طور مستقیم در افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و یمن مداخله می کند. دیدگاه ایران نسبت به مشکلات خاورمیانه و موجودیت اسرائیل برای آمریکا مهم است. اکنون دولت اوباما درب صلح را به روی ایرانی ها باز گذاشته و انجام اقداماتی دیگر در خصوص ایران بر عهده دولت بعدی آمریکا است.

نویسندگان این یادداشت در پایان نوشتند: ما باید ایران را به روابط صلح‌آمیز با همسایگان و رفتارهای مورد قبول در سطح جامعه جهانی تشویق کنیم. باید ایران را ترغیب کنیم تا از رفتارهای خصومت آمیز دست بردارد. آزمایش موشک های بالستیک با دیدگاه جامعه جهانی سازگار نیست. ما باید در طول زمان و گام به گام به اقدامات مثبت ایران پاسخی شایسته دهیم و درهای تجارت، سرمایه گذاری و مبادلات فرهنگی و آموزشی را به روی آنها بگشاییم. توافق هسته ای ثابت کرد می توان به 37 سال خصومت و دشمنی پایان داد. ایران و آمریکا هنوز تصمیمی برای دوستی ندارند؛ اما چه نیازی است که دشمن باقی بمانند. توانایی ما در اعمال نفوذ در رویدادهای منطقه ناآرام خاورمیانه، نیازمند تعامل و همراهی با ایران است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
عخییی انگار داره با بچه حرف میزنه.هنو هیچی نشده زدن زیر برجام.سیاست های امریکا برای کل جهان خطرناکه و باید تجدید نظر کنه.موشکامونم بدیم بهش با خاک مارو یکسان کنه.خودتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
اخه برادر من دشمنی که قصد نابودی تو را دارد و تو را تهدید به بمب هسته ای می کند چه جوری می تونی مدارا کنی این همه مدارا باعث شده که دشمن پر روتر از قبل بشه .عزیز من این دشمن تراشی نیست بلکه پرروتر کردن دشمنی که کمر به نابودیت بسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
با دوستان مروت با دشمنان مدارا! ولی بعضی ها میخوان فقط دشمن تراشی کنن.
آخرین اخبار