اهل تسنن ساکن در شهر گناوه ومناطق همجوار از جمله روستاهای جزیره شمالی وجنوبی این شهرستان در ماه رمضان علاوه بر برپایی نمازهای یومیه، با حضور در مساجد اقدام به برپایی نماز 'تراویح' می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، استقبال از ماه مبارک رمضان ارزش خاصی در بین جمعیت اهل تسنن شهرستان گناوه دارد و بسیاری از این خانواده‌ها با شور و شوق خاصی به پیشواز این ماه ضیافت الهی رفته و در طول این ماه آیین هایی را اجرا می کنند.
اولین آیین در پیشواز ماه مبارک رمضان رویت هلال ماه است که اهل تسنن شهرستان گناوه توجه ویژه ای به این موضوع دارند و با این اعتقاد که هرکس زودتر هلال ماه را ببیند ثواب بیشتری می‌برد، در آستانه این ماه پیرو جوان به رصد هلال ماه می پردازند.
اهل تسنن ساکن در شهر گناوه ومناطق همجوار از جمله روستاهای جزیره شمالی وجنوبی این شهرستان در ماه رمضان علاوه بر برپایی نمازهای یومیه، با حضور در مساجد اقدام به برپایی نماز 'تراویح' می‌کنند.
مراسم ختم قرآن مجید نیز از دیگر مراسم اهل سنت این شهرستان است که با دعوت از تعدادی از قاریان معروف استانی وشهرستانی برگزار می شود.
در این آیین قاریان با حضور سایر روزه‌داران در مدت زمان معینی در چند شب متوالی قرآن را ختم می‌کنند ودر آخرین روز ختم قرآن اقشار مختلف در دعای این عبادت الهی شرکت می‌کنند وهمه خانواده های اهل سنت برای حضور در دعای ختم قرآن مشارکت دارند.
افطاری دادن نزد اهل سنت در ماه مبارک رمضان یک افتخار بزرگ به شمار می رود و به همین دلیل در این ماه مبارک هر کس با هر بضاعتی، سعی در افطاری دادن به مسلمانان دارد و درب مساجد اهل سنت همواره به روی افراد مستمند و تنگدست برای صرف افطاری باز است.
ادای فطریه در میان اهل سنت رسم دیگری است که طبق اعلام نظر علما برای هر فرد خانواده مبلغ معینی تعیین می شود و به افراد نیازمند پرداخت می‌شود.
در بین ساکنان اهل سنت گناوه مبنای پرداخت فطریه بیشتر گندم است که مبلغ ریالی آن از سوی علما تعیین و اعلام می‌شود و شهروندان اهل سنت این منطقه در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان پس از یک ماه عبادت و روزه‌داری با انجام آیین‌های ویژه این ماه پر برکت با خرید لباس نو و تهیه انواع شیرینی‌ها به استقبال «عید فطر» می‌روند.
امام جمعه اهل تسنن گناوه گفت: با فرارسیدن روز عید، مردان اعم از کوچک و بزرگ، پیر و جوان گروه گروه با در دست داشتن سجاده عازم عیدگاه (محل نماز عید فطر) شده و در یک اجتماع عظیم با گوش سپردن مواعظ علما و بهره‌مندی از ارشادات دینی و مذهبی نماز عید فطر را به جا می‌آورند.
شیخ محمد فاروقی تصریح کرد: مهمترین وظیفه برادران اهل سنت در این ماه صدقه دادن برفقیران، احترام به سالخوردگان، ترحم برکودکان، حفظ زبان، چشم و گوش ازحرام، مهربانی بریتیمان، عبادت و سجده های طولانی، توبه و فرستادن صلوات است.
به گفته وی برگزاری کلاس های آموزش قرائت و تلاوت قرآن توسط روحانیون اهل سنت از آداب و سنن اهل سنت در این منطقه است.
امام جمعه اهل سنت گناوه، در خصوص افطاری دادن بردران اهل سنت در این ماه مبارک نیز، افزود: مردم این منطقه همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان در مسجد در راه خدا افطاری می دهند که افراد تهیدست می توانند به نزدیکترین مسجد روستای خود رفته و افطارکنند.
انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.