رادیوی ملی آمریکا در گزارشی به بررسی دلایل و پیامدهای حملات تروریستی منفرد از سوی هواداران داعش پرداخت.

ان‌پی‌آر: اعلام وفاداری عامل حادثه تیراندازی اورلندو به داعش چه معنایی دارد؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) در گزارشی نوشت: تیراندازی اخیر به یک باشگاه شبانه در شهر اورلندو، سومین حادثه در یک سال گذشته بود که عامل آن به گروه تروریستی داعش اعلام وفاداری کرد. این مسئله چه اهمیتی دارد؟

بر اساس یک دیدگاه، افرادی که به صورت منفرد (با استفاده از تاکتیک گرگ تنها) دست به انجام چنین عملیاتی می‌زنند، از طریق اعلام وفاداری به داعش به دنبال جلب توجه افکار عمومی هستند. اما از آن جا که این افراد پیوند واقعی با داعش ندارند، ادعای ارتباط آن‌ها با این گروه به لحاظ درک انگیزه تروریست‌ها و جلوگیری از حملات آینده بوسیله آن‌ها چندان اهمیتی ندارد.

بنابر یک عقیده دیگر، تا زمانی که داعش قدرتمند است، چنین حوادثی به تأسی از خط فکری آن‌ها ادامه خواهد یافت. بنابراین، تنها راه چاره برای پایان دادن به حوادثی از این دست، ریشه‌کن کردن داعش و عقاید افراطی آن است.

«عمر متین،» مردی که عامل حادثه تیراندازی اورلندو شناخته شده به داعش اعلام وفاداری کرده است. پلیس فدرال آمریکا در سال‌های 2013 و 2014 این فرد را دو بار مورد بازجویی قرار داده بود تا ارتباطات احتمالی وی با گروه‌های افراطگرا را کشف کند؛ اما شواهدی در این خصوص به دست نیاورد.

ادعاهای مشابه

 «تشفین مالک،» دسامبر گذشته (31 روز منتهی به 12 دی 94) در شبکه اجتماعی فیسبوک به گروه تروریستی داعش اعلام وفاداری کرد. این زن و همسرش مهمانی کارمندان بخش بهداشت عمومی در شهر سن برناندینو در فلوریدا را هدف قرار دادند. بر اثر این حادثه،  14 نفر کشته و 18 تن مجروح شدند. اف‌بی‌آی در تحقیقاتش نتوانست ارتباطی میان این زوج و گروه تروریستی داعش بیابد.

در ماه مه سال 2015 (31 روز منتهی به 11 خرداد 94) «التون سیمپسون،» یکی از دو مهاجم کنفرانس ضداسلامی دالاس، نیز خود را یکی از طرفداران داعش معرفی کرده بود. به باور کارشناسان، مشخص کردن نقش تروریست‌های داعش در ایجاد انگیزه برای عاملان حوادث مذکور دشوار است.

«دنیل بایمن،» کارشناس مسائل تروریستی در مؤسسه بروکینگز، معتقد است این مهاجمان پیش از ایجاد گروه تروریستی داعش به سمت عقاید افراطی تمایل داشتند. با این وجود جنگ تبلیغاتی داعش نیز در این میان بی‌اثر نیست. این حملات به زعم داعش موفقیتی محسوب می‌شود که ناکامی این گروه تروریستی در عراق و سوریه را کم‌رنگ می‌کند.

فراخوان داعش برای قتل شهروندان غربی

پس از آن که آمریکا و متحدانش در سال 2014 بمباران مواضع داعش را آغاز کردند، مجله اینترنتی «دابق» داعش از طرفدارانش خواست غربی‌ها را به قتل برسانند. از آن زمان این گروه تروریستی حملاتی را در فرانسه و بلژیک طرح‌ریزی کرد. اما کارشناسان معتقدند باید میان عملیاتی که به دست خود داعش و آن‌هایی که به شکل انفرادی انجام می‌شود، تفاوت قائل شد.

در انتهای این گزارش ادعا شده است: ائتلاف آمریکایی ضد داعش تاکنون بخش‌های زیادی از قلمرو تحت سلطه این گروه تروریستی را آزاد کرده است. با این وجود منتقدان معتقدند حملات ائتلاف به اندازه‌ای مؤثر نیست که بتواند داعش را به طور کلی نابود کند و از همین رو باید بر شدت آن‌ها افزود. از این طریق شاید بتوان به حملات تروریستی منفرد در جهان و به خصوص آمریکا پایان داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار