به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
اهواز، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازبیان کرد: برنامه تحول نظام سلامت بدون شک یکی از بزرگترین و اثرگذارترین اقداماتی است که در حیطه سلامت در طول دهه های پس از انقلاب اسلامی اجراء و پس از گذشت زمان اندکی موجبات رضایت مندی جامعه را فراهم نموده است.
سیاح برگرد افزود: نظام آموزش عالی سلامت در جمهوری اسلامی ایران به واسطه ادغام در نظام ارائه خدمات، ساختاری منحصر به فرد را تجربه نموده است. این نظام در دهه های پس از انقلاب اسلامی متولی تربیت منابع انسانی در حوزه سلامت بوده که در تحقق این هدف توفیقات زیادی نیز داشته و امروز شاهد فعالیت تعداد زیادی از متخصصان در اقصی نقاط کشور هستیم.
وی با بیان اینکه علم سرمایه اصلی هر دولت است و رسالت حوزه آموزش، ترغیب اساتید و دانشجویان به گسترش علم در حیطه های مختلف است، گفت: تحول در نظام آموزش علوم پزشکی با تأکید بر اولویت های کشور به عنوان گام چهارم طرح تحول نظام سلامت مطرح شده است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خود را به تحقق اثربخش آن متعهد می داند و در این راستا اقدام به تدوین برنامه های تحول آموزش علوم پزشکی نموده است.
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه اذعان داشت: لازم است با یک نگاه بنیادی به تحول در حوزه آموزش علوم پزشکی به ساماندهی بیمارستان های آموزشی، تحول در سنجش های علوم پزشکی خصوصاً در آزمون های جامع و بورد و بازبینی ملاک های ارتقاء اساتید حوزه علوم پزشکی نگریست.
سیاح برگرد تصریح نمود: اولین اقدام در راستای تحول آموزش تعیین قطب از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود و دانشگاه های علوم پزشکی که از لحاظ جغرافیایی و فرهنگی در یک سمت و سو بودند در یک قطب قرار گرفتند، بنابراین تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور به 10 منطقه آمایشی تقسیم شدند که دانشگاه های علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، لرستان، دزفول و دانشکده های علوم پزشکی آبادان، بهبهان و شوشتر در یک منطقه آمایشی دسته بندی شدند که باید تمام سیاستها و فعالیتهای آنان در یک راستا و همسو باشد.
وی اذعان کرد: با تصمیم روسای دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی قطب 4 آمایشی دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز رئیس قطب، دکتر عبداله رفیعی معاون آموزشی دانشگاه، دبیر و اینجانب نیز به عنوان مسئول دبیر خانه و امور هماهنگی انتخاب شدیم و در تاریخ پنجم آبان ماه 94 تفاهم نامه ای فی ما بین رئیس قطب و وزارت متبوع به مدت یکسال عقد گردید که طبق آن قطب ها موظف به انجام مأموریتهایی می شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: مأموریت های مشترکی به تمام مناطق آمایشی سپرده شد و دانشگاههای علوم پزشکی موظف به انجام آنها شدند در این بین مأموریتهای اختصاصی نیز برای هر کدام از قطبها معرفی شد که سه ماموریت آموزشی مهم مربوط به توسعه علوم زیست محیطی با تأکید بر آلاینده های محیطی، توسعه علوم مرتبط با سلامت باروری و بیولوژی تولیدمثل و توسعه علوم مرتبط با با سرطان کودکان به قطب 4 آمایشی اختصاص داده شد.
سیاح برگرد در ادامه مأموریت های مشترک دانشگاه های علوم پزشکی را شامل استقرار و فعال سازی دبیرخانه منطقه آمایشی، ایجاد گفتمان تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و تدوین ترجمان بسته های تحول و نوآوری، بازنگری و تدوین برنامه های آموزشی، همکاری در اجرایی سازی و استقرار نظام تربیت نیروهایی حد واسط و آموزش های مهارتی، همکاری در گسترش محیطی آموزش عالی سلامت، راه اندازی مرکز سنجش در منطقه، اجرایی سازی مصوبات و بخشنامه ارسالی از سوی شورای عالی اخلاق پزشکی، توسعه فعالیت های بین المللی درمنطقه، راه اندازی شبکه تبادلات علمی، راه اندازی مرکز سنجش، راه اندای مرکز آزمون های صلاحیت بالینی، اعتبار بخشی موسسه ای دانشگاه، اعتبار بخشی بین المللی دانشگاه ها و موسسات آموزشی، توسعه رشته ها و مقاطع تحصیلی علوم پزشکی، اعتبار بخشی آموزشی بیمارستانهای آموزشی و راه اندازی مرکز آموزش های مجازی دانشگاه عنوان کرد.
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: 11 خردادماه 95 دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش روسا و معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی منطقه 4 آمایشی کشور از اجرای مأموریتهای برنامه تحول آموزش در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ابراز خرسندی کرد که در نتیجه تفاهم نامه منعقد شده برای یک سال دیگر تمدید شد.
انتهای پیام/و