رئیس کارگروه مطالعات جنوب و غرب آسیا در وزارتخارجه گفت: آمریکا و ناتو در سال‌های اخیر در تلاشند از تعهدات خود در قبال افغانستان پاپس بکشند.

آمریکا به دنبال پا پس کشیدن از تعهدات خود در افغانستان است«علیرضا قلی‌پور» رئیس مطالعات جنوب و غرب آسیا در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه آیا نتیجه بخش نبودن قانون اصلاح انتخاباتی در افغانستان نشست آینده وارسا را تحت تأثیر قرار خواهد داد یا خیر، اظهار داشت: در واقع آمریکا به دنبال پا پس کشیدن از ارائه کمک‌های خود به افغانستان است که در موافقتنامه امنیتی کابل- واشنگتن به امضا رسید.

وی با بیان این‌که یکی از محورهای نشست ناتو در وارسا ادامه کمک‌های نظامی و مالی به افغانستان تا سال 2020 است، تصریح کرد: یکی از شروطی که پیش از این برای ادامه کمک‌های نظامی و مالی کشورهای عضو ناتو به این کشور مطرح بود،  شامل مجموعه‌ای از اصلاحات داخلی در افغانستان است، علاوه بر آن‌ پیش از این مواضعی از سوی اعضای ناتو مبنی بر کمک به افغانستان برای سامان یافتن نهادهای دولتی و انتصاب مقامات این کشور، مطرح بوده است.

قلی‌پور با اشاره به این‌که افغانستان پس از حمله نظامی آمریکا در سال 2001،  دائما به‌عنوان عاملی برای سنجش سیاست خارجی آمریکا در منطقه بوده است، افزود:  معتقدم آمریکایی‌ها بیش از این که بخواهند در نشست آینده «وارسا» به افغانستان کمک کنند، به دنبال متقاعد کردن متحدان خود در ناتو هستند تا این کشورها به روند کمک‌های خود به افغانستان ادامه دهند. 

وی با اشاره به شکل‌گیری اصلاحاتی پیرامون  مدیریت جنگ در افغانستان و نیز بحث فساد در این کشور ادامه داد:  از برخی مقامات افغانستان انتظار می‌رود جدیت بیشتری درخصوص این مقوله از خود نشان دهد، زیرا تعدادی از مقامات این کشور به فساد محکوم هستند .

رئیس مطالعات جنوب و غرب آسیا در وزارت امورخارجه تاکید کرد: اصلاح انتخاباتی در افغانستان که آمریکا آن را به عنوان پیش شرطی برای نشست وارسا مطرح کرده است، بحث جدیدی نیست. چرا که آمریکا و سایر کشورهای عضو سازمان ناتو طی سالهای اخیر در تلاشند که با انجام اقداماتی از تعهدات خود در قبال افغانستان پاپس بکشند. 

وی با اشاره به موضع کشورهای ناتو پیرامون اعلام افزایش 22درصدی درآمدهای افغانستان از سوی دولت این کشور، تصریح کرد: بلافاصله پس از این موضوع اعضای ناتو اعلام کردند که با وجود شرایط مالی جدید افغانستان، این کشور می‌بایست مسئولیت‌های بیشتری را در قبال تامین هزینه‌های مالی و نظامی خود برعهده بگیرد؛ لذا در همین راستا بود که خواستار شدند 400 میلیون دلار از 5 میلیارد دلار کمک‌های سالانه به افغانستان را می‌بایست دولت کابل هزینه کند.

قلی‌پور با بیان اینکه پس از این نشست قرار است دولت آمریکا درباره کاهش نظامیان خود در افغانستان تصمیم بگیرد، بیان داشت: افغانستان نیز در تلاش است در صورت کاهش نظامیان آمریکایی، منابعی حداقلی را برای برقراری امنیت و تقویت نیروهای مسلح خود دریافت کند.
رئیس مطالعات جنوب و غرب آسیا در وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: یکی از مقوله‌هایی که برای کاخ‌سفید و درمجموعه ناتو در افغانستان مورد توجه بوده، حضور روسیه در منطقه است، زیرا آمریکا و ناتو از فرصت حضور خود در افغانستان برای رسیدگی به نگرانی‌های دیگر خود در منطقه هم استفاده می‌کنند.  

انتهای پیام/
برچسب ها: قلی پور ، نشست وارسا ، ناتو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.