رئیس گروه مطالعات جنوب و غرب آسیا گفت: حمایت و آموزش مهاجران از گسترش دامنه تهدیدها جلوگیری کرده و امنیت منطقه‌ای را افزایش می‌دهد.

توسعه امنیت منطقه‌ای با آموزش‌های فنی مهاجران امکان پذیر می‌شود"علیرضا قلی‌پور" رئیس مطالعات جنوب و غرب آسیا در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مزایایی که دولت ایران برای آموزش فرزندان اتباع در نظر گرفته، اظهار داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران با تصویب چنین طرح‎هایی رویکرد مثبت خود را نسبت به اتباع خارجی نشان داده و سرویس‌های قابل توجهی را به آنان ارائه می‌دهد که این جایگاه ایران در دنیا و منطقه را برجسته خواهد کرد.

وی ادامه داد: مفاد کنوانسیون‌های بین‌المللی در مورد اتباع بیگانه در کشور ما تاکنون نیز اجرا می‌شد که اما با این مصوبه این اقدامات قانونمندتر و پررنگ‌تر صورت خواهد گرفت.

این کارشناس مسائل افغانستان با بیان این‌که در ابتدای حضور توابع افغان در ایران به دلیل جمعیت زیاد آنان، آسیب‌های فراوانی به‌کشور وارد شد، عنوان داشت: امروز افغان‌ها در ایران بیش از هرجای دیگر دنیا هستند و بسیاری از آنان با تحصیل در دانشگاه‌های ایران، تخصص‌های گوناگونی را کسب کرده‌اند و باید توجه داشت که مهارت‌ها و تخصص‌های این افراد، در کشور خودشان بسیار راهگشاست.

وی تاکید کرد: با تصویب این قوانین جمهوری اسلامی ایران اتباع را تحصیل کرده و فن آموخته به کشورشان باز می‌گرداند.

این کارشناس حوزه افغانستان اضافه کرد: با توجه به‌این‌که هم‌اکنون تمامی کشورهای دنیا درگیر موضوع مهاجرت هستند، لذا کنوانسیون‌های بین‌المللی مجموعه‌ای از وظایف را برای کشورهای میزبان تعیین می‌کند که این کشورها بدون لحاظ کردن اختیار، موظف به‌اجرای آن هستند.

رئیس مطالعات جنوب و غرب آسیا در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه کشورهایی مانند عربستان سعی دارند موضوعات حقوق بشری را محوری برای سیاه‌نمایی علیه ایران کنند، این در حالی است که ایران به دلیل عملکرد قوی در بحث پذیرش مهاجران مورد تشویق نهادهای بین‌المللی قرار گرفته است.

قلی‌پور با اشاره به تعریف جدیدی از سیاست‌خارجی کشور طی سال‌های گذشته در قبال کشورهای همسایه افزود: عنوان این سیاست «توسعه امنیت و امنیت توسعه» است که در این راستا، حوزه سیاست‌خارجی جمهوری‌اسلامی ایران کشورهای همسایه خود را به توسعه دادن امنیت تشویق می‌کند و به‌تبع آن زمانی که امنیت توسعه یافت، توسعه نیز امنیت می‌یابد و لازم‌ به‌ذکر است که این تعریف از سیاست‌خارجی کشور نقشی کلیدی را ایفا می‌کند.

وی در ادامه یادآور شد: وقوع رویدادهایی از قبیل؛ بیماری، فقر، ترور و افراطی‌گری در کشورهای همسایه به‌صورت خواه‌ناخواه به کشور ما نیز سرازیر خواهد شد، به‌همین لحاظ جمهوری اسلامی ایران کشورهای همسایه خود را در سطوح گوناگون به رشد در زمینه‌های گوناگون تشویق می‌کند که این مسئله از جهات مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به نفع ما خواهد بود، زیرا در غیر این صورت و با گسترش ناامنی در کشورهای همسایه، زیان آن متوجه کشور ما خواهد بود.

این کارشناس مسائل منطقه و افغانستان در پایان با تاکید بر این‌که رویکرد مذکور ایران در قبال مهاجرین همسایه، مهمترین دستاورد کشور دراین عرصه به‌شمار می‌رود، تصریح کرد: از دیگر مزایای طرح حمایت از مهاجران می‌توان به پیشگیری از گسترش دامنه تهدیدها اشاره کرد که از جهت نقاط مثبت ایجابی نیز، توسعه کشورهای همسایه می تواند سبب کاهش تاثیر معضلات آنان برای ما شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار