قزوین؛

تاكيد استانداربر تخصیص اعتباربرای مقابله با بیابانزایی

استاندار قزوین در مکاتبه با دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور خواستار تخصیص اعتبارات مناسب و بموقع برای اجرای طرح های مطالعاتی و اجرایی مقابله با بیابانزایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ فریدون همتی در این نامه به عواملی چون گرم شدن زمین، تغییرات اقلیمی، تداوم خشکسالی های اخیر، افزایش بی رویه مصرف آب در بخش های کشاورزی، صنعتی و خانگی و مدیریت نادرست در بهره برداری از منابع آب و خاک که باعث شده دشت قزوین در مسیر بیابانی شدن قرار گیرد اشاره کرده است.

در بخشی از این نامه آمده است : بر اساس آمار موجود 240 هزار هکتار از اراضی استان قزوین در معرض تهدیدهای مختلف زیست محیطی  و بیابانی شدن قرار دارد  که در این بین میزان گسترش بیابان از حدود 30 هزار هکتار در یک دهه گذشته به حدود 100 هزار هکتار در حال حاضر رسیده است .

وی افزود :  بخش عمده این روند افزایشی در دشت قزوین  با 443 هزار هکتار وسعت به ویژه جنوب شرقی آبیک و شمال شرقی شهرستان بویین زهرا شکل گرفته است .

همتی اضافه کرد : شکل گیری و وجود کانون‌‌های بزرگ بحران در این منطقه موجب خواهد شد که در سال‌های آینده با گسترش بیابانی شدن دشت قزوین ، زندگی و فعالیت اقتصادی ، کشاورزی، اجتماعی و سیاسی ساکنین ذیربط دچار مشکلات جدی شود  و قطع به یقین پدیده بیابانی شدن دشت قزوین ، استان‌های همجوار شامل البرز و تهران را به دلیل وزش باد و هجوم ریزگردها در معرض تهدید و آسیب جدی قرار خواهد داد .

استاندار در بخشی دیگر از این نامه گفت :  در حال حاضر به دلیل وجود پدیده گرد و غبار ناشی از کانونهای بحرانی با منشاء داخل و خارج از استان شرایط ناسالم هوا را برای جوامع انسانی در سطح استان و همچنین استانهای البرز و تهران  ایجاد کرده  بطوریکه بر اساس اطلاعات ثبت شده تعداد روزهای شرایط ناسالم و خطرناک هوا از 30 روز در سال 87 به 90 روز در سال 94 رسیده و کاهش میدان دید به کمتر از هزار متر در شهر قزوین اتفاق افتاده است.

استاندار  در این نامه با اشاره به اینکه تا کنون در طرح ملی مقابله با ریزگردها برای کنترل مناطق کانونی بحران زا در این استان ردیف اعتباری همانند سایر استانهای درگیر گرد و غبار در نظر گرفته نشده است خواستار تخصیص اعتبارات مناسب و بموقع برای اجرای طرح های مطالعاتی و اجرایی مقابله با بیابانزایی از محل ردیف اعتباری طرح ملی مقابله با ریزگردها شد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار